ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

30 Μαρτίου 2022

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΧΙΟ (ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ) ΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΧΙΩΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΜΩΣ ΣΤΗΝ ΧΙΟ ΚΑΙ ΦΥΛΑΓΕΤΑΙ ΣΑΝ ΙΕΡΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑ ΑΛΗ, ΤΟΥ ΣΦΑΓΕΑ 200.000 ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΙΩΤΩΝ. ΣΕ ΠΟΙΑ ΧΩΡΑ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ; Ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΔΕΝΔΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΣΤΟ ΙΣΡΑΗΛ ΚΕΝΟΤΑΦΙΟ ΤΟΥ ΧΙΤΛΕΡ…

 

ΝΑΟΥΣΑ - ΧΙΟΣ - ΖΑΛΟΓΓΟ - ΨΑΡΑ - ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ. ΕΝΑΜΙΣO ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΚΟΤΩΘΗΚΑΝ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ 1821. Η ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΚΕΡΔΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΑΙΜΑ. ΜΕ ΑΙΜΑ ΣΤΑΘΗΚΑΜΕ ΟΡΘΙΟΙ. ΕΤΣΙ ΓΙΝΑΜΕ ΚΡΑΤΟΣ. ΤΙΜΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΜΑΣ.




2022 ΕΤΟΣ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΧΙΟΥ. 1822 - 2022. 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ. Ο Ζ.Π. ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ: ΟΛΟ ΤΟ 2022 ΝΑ ΚΑΘΙΕΡΩΘΕΙ ΣΑΝ ΕΤΟΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΙΟΥ. ΜΑ ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΣΦΑΓΕΝΤΕΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΑΣ;


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 1822: Ο ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ 80 ΑΓΓΛΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ, ΑΠΟΒΙΒΑΖΕΙ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΦΟΝΙΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΧΙΟ ΚΑΙ ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΙΣ ΣΦΑΓΕΣ ΑΜΑΧΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ «ΜΟΥΣΕΙΟΥ - ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΧΙΟΥ». ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΧΙΟ (ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ) ΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΧΙΩΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ; 




ΓΡΑΙΚΥΛΟΙ ΓΥΦΤΟΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠΕΚΡΥΨΑΝ ΤΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ, ΓΙΑΤΙ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΟΥΣ. ΝΑ ΚΛΑΨΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΦΑΓΕΝΤΕΣ ΧΙΩΤΕΣ Ή ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΘΛΙΒΕΡΟΥΣ ΑΠΟΓΟΝΟΥΣ ΤΟΥΣ.

 

Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΕΝΟΣ ΑΡΘΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΟΥΣ.






ΣΗΜΕΙΩΣΗ: δεν γνωρίζαμε ότι στην μαρτυρική Χίο υπάρχει και φυλάγεται ο τάφος του δολοφόνου. Σε κάθε χώρα, σε κάθε λαό, η ύπαρξη τέτοιου τάφου θα ξεσήκωνε ατελείωτες διαμαρτυρίες. Τι να πούμε για τον ελληνικό και χιακό λαό; Δυναμικό επιβίωσης μηδέν; Χαμηλή νοημοσύνη; Έλλειψη τιμής και αξιοπρέπειας; Ασέβεια στην μνήμη των σφαγέντων συγγενών μας; 




Ο τάφος του ναυάρχου που έφερε «Τον Χαλασμό»

Του Κυριάκου Τσιπούρα Ταμία Χιακής Αδελφότητας   Αττικοβοιωτίας  "Ο ΚΟΡΑΗΣ"

Τρίτη 21/04/2020  https://www.alithia.gr/politismos/o-tafos-toy-nayarhoy-poy-efere-ton-halasmo

 

Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε το θανατικό του ο αρχιναύαρχος του Οθωμανικού ναυτικού Καπουδάν πασάς Καρά Αλής, αυτές τις ημέρες που οι ορθόδοξοι χριστιανοί γιορτάζουν τα Θεία Πάθη του Χριστού, επέλεξε η Υψηλή Πύλη του Μαχμούτ Β΄ να καταστείλει με ένα ολοκαύτωμα την παντελώς ανοργάνωτη και  χωρίς  στρατηγικό στόχο επιχείρηση κατάληψης της Χίου από επαναστάτες που προέρχονταν κυρίως από την Σάμο.


Από την κεντρική πύλη του Κάστρου της Χίου, την Porta Maggiore, και αφού διανύσουμε την εσωτερική στοά και ένα διάδρομο σε σχήμα «Γ», περπατώντας πάνω σε μπαβέδες, βρισκόμαστε μπροστά στην Πλατεία του Κάστρου ή Φρουρίου όπου εκεί παλιά βρισκότανε ένα ξενοδοχείο το Απόλλων και υπήρχε μία Κρήνη για παροχή πόσιμου νερού η οποία έπεσε θύμα όπως και άλλα σημεία του κάστρου μίας λανθασμένης νοοτροπίας προστασίας και διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς από την πολιτική κυρίως εξουσία.

  • στην πλατεία αφού διερευνήσουμε τα πολύ ωραία καφέ και σχεδόν αποφασίσουμε που θα καθίσουμε να γευτούμε τις γεύσεις που μας παρέχουν στα αριστερά μας εντός μικρού περιφραγμένου χώρου, βρίσκεται το οθωμανικό νεκροταφείο. Πρόκειται για μία μικρής έκτασης κοιμητήριο (99,36 τ.μ.), στο οποίο ενταφιάζονταν εξέχοντες Οθωμανοί αξιωματούχοι, από το 1822 έως και το 1890. Κάθε στήλη απολήγει σε κάλυμμα κεφαλής, που δηλώνει το βαθμό που είχε ο νεκρός, όταν ήταν εν ζωή, τους φίλους, τους απογόνους του κ.ά.

Το ταφικό μνημείο που ξεχωρίζει είναι αυτό του Καρά Αλή, του αρχίναυαρχου του οθωμανικού στόλου, ο οποίος βρήκε τον θάνατο, όταν πυρπολήθηκε η ναυαρχίδα του από τον Κ. Κανάρη, τον Ιούνιο του 1822, την ονομαζόμενη «Μπουρλότα Σαϊμάζ»,  σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει το πλοίο που περιφρονεί τα πυρπολικά. Ο περίτεχνος τάφος του Καρά Αλή, έχει έντονα χαρακτηριστικά του οθωμανικού μπαρόκ, ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους του κοιμητηρίου. Έχει τη μορφή μαρμάρινης σαρκοφάγου, η οποία έχει δύο επιτύμβιες στήλες στα άκρα της, που κοσμούνται με περίτεχνα φυτικά θέματα, επηρεασμένα από την τέχνη του τουρκικού μπαρόκ και την ελληνική λαϊκή γλυπτική.

Τα υπόλοιπα επιτύμβια ανάγλυφα του κοιμητηρίου είναι απλούστερα, λαϊκού κατά κύριο λόγο χαρακτήρα, με πλούσιο όμως θεματολόγιο και αξιόλογη τεχνική. Ανήκουν στο ύστερο οθωμανικό μπαρόκ και συγγενεύουν τεχνοτροπικά με λαϊκά έργα διακοσμητικής, που συναντάμε στην Ελλάδα του 19ου αιώνα. Το συγκεκριμένο κοιμητήριο έχει κηρυχθεί διατηρητέο, τα μνημεία του έχουν αναστηλωθεί.

Ο τάφος του καταστολέα της τρισάθλιας προσπάθειας των Ελλήνων εμπνευστών της επαναστατικής δραστηριότητας στο νησί, μία καταστολή ομολογουμένως πολύ εύκολης, που οδήγησε σε μία τριμηνιαία θηριωδία, από ένα διατεταγμένο πλήθος πλιατσικολόγων, που οδήγησε σε χιλιάδες σφαγμένους και χιλιάδες που οδηγήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα έχει πιστεύω ένα ακόμη  ενδιαφέρον στοιχείο.

 Στη μία στήλη της σαρκοφάγου αναγράφεται ένα εγκωμιαστικό επίγραμμα του ποιητή Φουρουγή, το οποίο έχει μεταφράσει ο Χρ. Μαυρόπουλος[i]. Το παραθέτω αυτολεξεί

«ΕΚΕΊΝΟΣ (Ο ΘΕΟΣ) ΑΙΩΝΙΟΣ, ο κατά θάλασσαν αρχηγός, το αγλάϊσμα του ιερού στόλου, ο την Αίγλην της Βεζυρείας επαυξάνων, απαράμιλλος, πολύτιμος μαργαρίτης, κρατερός μαχητής της κλεινής βασιλείας, ήρως πετών, ου το κλέος απαράμιλλον εν τη ναυτική επιστήμη, λέων εν τω πεδίω της ανδρείας, διακεκριμένος Βυζύρης,

Αλή Πασάς υιός Νασούχ αγνός την καρδίαν, καταναλώσας την πολύτιμον ζωήν του υπέρ της θρησκείας και του κράτους, δια του αξιώματος έκλεισε τα μέγιστας την επικράτειαν, Ενώ δε το πλοίο του ήτο ηγκυροβολημένο προ της Χίου ο ακάθαρτος Ρωμιός επυρπόλησε αυτό δι’ απάτης και πριν ή πραγματοποιήση προσηκόντως και τελείως εν  τω κόσμω  τον πόθο του,  ο οινοχόος της ειμαρμένης έτεινε εις χείρας του το άπελπι ποτήριον˙

Ο Φουρουγή έγραψε την χρονολογίαν αυτού και δη καθ’ ην εποχήν ο Αλή πασάς παραδούς το πνεύμα εγένετο μάρτυς μετά του πλοίου του. Έτος 1237, Νέα Σελήνη»: πρβλ. Μαυρόπουλος 1914: 127-129.

 

Σε αυτή λοιπόν την πλατεία του Κάστρου που δεν έπεσε,  όπως άλλωστε είχε προβλέψει για την επερχόμενη αλλά σίγουρα απρόβλεπτη για το μέγεθος της  καταστροφής που θα ακολουθούσε, ο Χιώτης, μέλος της φιλικής εταιρείας και έμπιστος του Δημήτριου Υψηλάντη, Ιωάννης Ράλλης[ii], η ηρεμία και η συνέχεια της ζωής της Χίου, που αναγεννήθηκε από τις στάχτες της, συνυπάρχει με την σαρκοφάγο που όπως αναφέρει ο ποιητής, κείτεται  ένας πιστός μαχητής της θρησκείας και του Σουλτάνου, αγνός στην καρδιά που η μοίρα του, η ειμαρμένη, τον όρισε να γίνει ένας μάρτυρας εξαιτίας του ακάθαρτου Ρωμιού, τον πολεμικό του αντίπαλο, τον ναύαρχο Κανάρη δηλαδή.

Εδώ λοιπόν είναι το ενδιαφέρον στοιχείο αυτού του μνημείου, το ότι προστατεύεται και διατηρείτε ένα ιστορικό ντοκουμέντο, η μνήμη για ένα γεγονός που συντελέστηκε στην Χίο και διέκοψε με ένα βαρύ μαχαίρι την ακμάζουσα ιστορική πορεία, ένα τεκμήριο μιας εποχής συνυπάρχει με μία νέα Χίο, με ένα θρίαμβο της ζωής, ένα ξαναγεννημένο νησί, κατόρθωμα που οφείλεται  στους διασωθέντες Χιώτες, στους Χιώτες της διασποράς και πολλούς άλλους συντελεστές που συμμετείχαν κατά την διάρκεια των διακοσίων χρόνων από την εποχή του χαλασμού.

Στις 18 Απριλίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα για Μνημεία και Ιστότοπους και η ICOMOS[iii] επέλεξε για τον εορτασμό της ημέρας, ένα προκλητικό όπως αναφέρει θέμα «Κοινόχρηστοι πολιτισμοί, Κοινή κληρονομιά, Κοινή ευθύνη». Από την ανακοίνωση της διαβάζουμε ότι  η ιδέα του « κοινόχρηστου » υπό ιστορική έννοια, επιθυμεί να δηλώσει ότι οι πολιτισμοί και οι κοινωνίες έχουν κοινά, κοινές πολιτιστικές πρακτικές , τρόπους συμπεριφοράς και απόψεις.

Η διατήρηση αυτού του Οθωμανικού νεκροταφείου σε πολύ καλή κατάσταση, από τα ελάχιστα σε τέτοια μορφή στον ελλαδικό χώρο, έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που το χαρακτηρίζει  ως μνημείο[iv], την ιστορικότητα, τον συμβολισμό, την τεχνοτροπία του δημιουργού, έχει όλα εκείνα τα στοιχεία της ιστορική και εθνικής ταυτότητας των δύο λαών, των δύο για αιώνες γειτόνων.

Δίπλα σε μία ακμάζουσα επιχειρηματική δραστηριότητα, υπάρχει ο τάφος ενός ναυάρχου, που έφερε τον χαλασμό, την καταστροφή, υπάρχει ένα ιστορικό σημείο που η μνήμη στους χιλιάδες Χιώτες αδικοχαμένους, αφανείς ήρωες της ελληνικής επανάστασης, μας καθιστούν υπεύθυνους στην διατήρηση του ως μνημείο.

 Δεν ξέρω αν  ήτανε γραφτό, ή το πεπρωμένο του καθενός ξεχωριστά εκείνης της εποχής, που καθόρισαν την ιστορικότητα της περιοχής, αυτό που σίγουρα φαίνεται η ζωή να μας δείχνει, είναι ότι τελικά θα συνεχίσει, θα δημιουργεί, θα θριαμβεύσει.

 

Κυριάκος Τσιπούρας

Ταμίας Χιακής Αδελφότητας  

Αττικοβοιωτίας  "Ο ΚΟΡΑΗΣ"

 

 


[i] Τεκμήρια από το βιβλίο «Η οθωμανική αρχιτεκτονική στην Ελλάδα» σημείο 139 σελίδα 353

[ii] Χιακόν Αρχείον, τ. Α' ,σ. 55 Πολλά τεκμήρια επίσης αναφέρονται στη ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ της ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΡΑΒΟΛΟΥ ΣΥΜΒΙΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΟΘΩΜΑΝΩΝ ΣΤΗ ΧΙΟ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ 1822. Η ΤΥΧΗ ΤΩΝ ΑΙΧΜΑΛΩΤΩΝ ΚΑΙ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΟΘΩΜΑΝΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΩΣ “ΑΛΛΩΝ” ΣΤΙΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ. ΙΩΑΝΝΙΝΑ ΜΑΡΤΙΟΣ 2019

[iii]  https://www.icomos.org/en/focus/18-april-international-day-for-monuments-and-sites

[iv] Ειρηνική συνύπαρξη Μνημείων και Πολιτισμών: H τύχη των ισλαμικών λατρευτικών μνημείων της Χίου και των ορθοδόξων ναών στην παρακείμενη μικρασιατική ακτή. ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΡΑΒΟΛΟΥ

 

 

 ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ

7 σχόλια:

  1. Περισσότερα από 50.000.000 ευρώ από το υπ. Πολιτισμού, για ανάδειξη οθωμανικών μνημείων στην Ελλάδα!
    Σε εξέλιξη 14 έργα οθωμανικών μνημείων ύψους 8.500.000 ευρώ!!!
    Απάντηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή ΝΔ Φ. Πιπιλή με θέμα «Έργα συντήρησης των Οθωμανικών Λουτρών στην Άνω Πόλη Κυπαρισσίας»

    Πρωτολογία
    Κυρία Βουλευτή,
    Σας ευχαριστώ για την ερώτηση, καθώς μου δίνετε την δυνατότητα να αναπτύξω τις πρωτοβουλίες και τα έργα που το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού εκτελεί για την προστασία, συντήρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη των μνημείων, που χρονολογούνται την οθωμανική περίοδο σε όλη την Ελλάδα. Να σημειώσω ότι ο νόμος για την Προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ο Ν. 3028/2002 και στην κωδικοποιημένη του μορφή σήμερα στο Ν.4858/2021, αντιμετωπίζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όλα τα μνημεία όλων των περιόδων που ανήκουν στην ελληνική επικράτεια. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διαχρονικά μεριμνά για την ανάδειξη και προστασία των οθωμανικών μνημείων στην χώρα μας και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε αυτά να καταστούν προσβάσιμα στο κοινό.
    Η μέριμνα συνίσταται στην ένταξη έργων επί σημαντικών οθωμανικών μνημείων σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από Εθνικούς Πόρους, αλλά κυρίως στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (Γ΄ΚΠΣ, ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης σήμερα) με σκοπό την χρηματοδότηση των απαραίτητων μελετών και των εργασιών συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης των εν λόγω μνημείων, κατόπιν των σχετικών εγκρίσεων από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού.
    Είναι ένα δύσκολο πολλές φορές και πολισχιδές έργο, που απαιτεί την συνεργασία όλων των Υπηρεσιών του Υπουργείου. Αξίζει όμως τον κόπο.
    Για να έρθω, όμως, τώρα στο συγκεκριμένο ερώτημα που θέτετε για το οθωμανικό λουτρό της Κυπαρισσίας. Το μνημείο αποκαλύφθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας το 1989 στη διάρκεια σωστικής ανασκαφής στο πλαίσιο των οικοδομικών εργασιών για την κατεδάφιση υφιστάμενης παλαιάς οικίας και την ανέγερση μικρής ξενοδοχειακής μονάδας.
    Πρόκειται για κτίσμα του τέλους του 16ου αι., στο οποίο διατηρούνται ο θερμός χώρος, μια ορθογώνια καμαροσκέπαστη δεξαμενή, μια μικρότερη λιθόκτιστη δεξαμενή και ελάχιστα ίχνη των θεμελίων άλλων διαμερισμάτων του λουτρού.
    Δεδομένου ότι το οθωμανικό λουτρό αποκαλύφθηκε σε ιδιωτικό οικόπεδο, η Εφορεία Αρχαιοτήτων είτε θα έπρεπε να προχωρήσει στην απαλλοτρίωσή του είτε στην ένταξή του στην υπό ανέγερση ξενοδοχειακή μονάδα, ως επισκέψιμο μνημείο και εκθεσιακό χώρου.
    Σύμφωνα με τις εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου και την γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, αποφασίστηκε η ανέγερσης της νέας οικοδομής και η αποκατάσταση του μνημείου με τη μετατροπή του σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων. Ο ιδιοκτήτης είχε την υποχρέωση να εκπονήσει την μελέτη και να την υποβάλλει στις Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.
    Εν τω μεταξύ αλλάζει η ιδιοκτησία. Ο πρώτος ιδιοκτήτης κάνει μια πρώτη μελέτη για το ξενοδοχείο του χωρίς να ασχοληθεί με το λουτρό αλλά στο μεταξύ πουλάει το οικόπεδο. Οι νέοι ιδιοκτήτες του οικοπέδου υπέβαλαν αίτημα αμέσως για άμεσα μέτρα προστασίας, καθαρισμό του μνημείου και εργασίες μερικής αποχωμάτωσης του οικοπέδου, προκειμένου να προχωρήσουν στις εργασίες της λεπτομερούς αποτύπωσης του μνημείου, ώστε στη συνέχεια να μπορέσουν να εκπονήσουν την αναγκαία μελέτη μαζί με τη μελέτη της νέας οικοδομής. Οι ιδιοκτήτες μόλις πριν από λίγους μήνες, εντός του 2021, ζήτησαν και την άδεια για τη λήψη δειγμάτων του κονιάματος του λουτρού, η οποία βεβαίως τους δόθηκε ακριβώς για να κάνουν τη μελέτη. Είμαστε στη φάση που αναμένεται η υποβολή της μελέτης από τους νέους ιδιοκτήτες.
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δευτερολογία
      Κα Πιπιλή,
      Έχετε απόλυτο δίκιο, μας είναι γνωστά όλα αυτά τα οποία είπατε για τις καταγγελίες από την πλευρά της γείτονος. Αλλά εν τέλει τους είναι κι εκείνων γνωστό το πόση πολλή δουλειά κάνει η Ελλάδα επί των οθωμανικών μνημείων ανεξάρτητα από το αν το ομολογούν ή όχι.
      Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού από το 2000 μέχρι σήμερα, στα είκοσι δύο αυτά χρόνια, έχει επενδύσει περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων της οθωμανικής περιόδου. Και μιλάμε για μνημεία όλων των ειδών: Τζαμιά, τεμένη, τεκέδες, τουρμπέδες (σ.σ.:!!!), μεντρεσέδες, μαυσωλεία, χωρίς να κάνουμε διάκριση. Όποιο μνημείο κινδυνεύει και όποιο μπορούμε να αποκαταστήσουμε. Όπως σας είπα και προηγουμένως, το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο σέβεται απολύτως και αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο όλα τα μνημεία που είναι στην ελληνική επικράτεια ανεξαρτήτως περιόδου. Από την άλλη πλευρά η χώρα μας, όπως καλώς γνωρίζετε, έχει υπογράψει όλες τις διεθνείς συμβάσεις και τις σχετικές διεθνείς συνθήκες. Επομένως, αυτό αποτελεί - δηλαδή το να αποκαθιστούμε τα μνημεία όλων των περιόδων - μία υποχρέωση η οποία είχε ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη. Επίσης, όπως κι εσείς είπατε στην πρωτολογία σας, δίνουμε ιδιαίτερα μεγάλη σημασία στη χρήση που θα αποδοθεί ώστε να μην προσβάλει και να μην απάδει του αρχικού χαρακτήρα των μνημείων.
      Πολύ σύντομα θα σας πω απαντώντας στο δεύτερο σκέλος της γραπτής σας ερώτησης, ότι σήμερα έχουμε σε εξέλιξη 14 έργα επί οθωμανικών μνημείων ενταγμένα στο τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2021, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 8.500.000 ευρώ.

      Το τέμενος Βαγιαζήτ στο ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ ΕΒΡΟΥ.
      Ξεκινάμε από το Τέμενος Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο, μετά από την καταστροφική πυρκαγιά του 2017,
      - το "Αράπ Τζαμί" στην Δράμα,
      - το Ιμαρέτ στην Κομοτηνή,
      - το Φρούριο του Καλέ στην Ιεράπετρα στην Κρήτη,
      - το Μπεζεστένι στην Λάρισα,
      - το Βεζίρ Τζαμί στη Ναύπακτο.
      Έχουμε εργασίες αποκατάστασης στα Οθωμανικά Κάστρα της Ηγουμενίτσας, της Βόνιτσας, της Ναυπάκτου, στην Μυτιλήνη στο Επάνω Κάστρο στην Μυτιλήνη στο οθωμανικό κομμάτι και την ανάπλαση της οθωμανικής οικίας στο Κάτω Κάστρο, τον μιναρέ στην Παλαιά Μητρόπολη της Βέροιας , τον τεκέ του Χασάν Μπαμπά στα Τέμπη, την αποκατάσταση του οθωμανικού λουτρού στο Κάστρο των Ιωαννίνων.
      Επιπλέον, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε ήδη εντάξει 5 έργα, προϋπολογισμού 5.250.000,00 ευρώ: Στο Δίκτυο των Κάστρων από το Βυζάντιο στην Οθωμανοκρατία περιλαμβάνονται το Κάστρο της Κιάφας, των Ιωαννίνων, της Πάργας, την αποκατάσταση του Λουτρού Μπέη Χαμάμ (Λουτρά Παράδεισος) στην Θεσσαλονίκη, την αποκατάσταση του Κουρσούμ Τζαμί στην Καστοριά, του Τεμένους Ορτά στην Βέροια, του Βελιδέ Τζαμί στην πόλη της Μυτιλήνης. Παράλληλα ωριμάζουμε και μια σειρά μελετών ώστε να αξιοποιήσουμε το επόμενο εργαλείο για την ένταξη μνημείων στην επόμενη Προγραμματική περίοδο, όπως για παράδειγμα τα Κάστρα Ασλάν και Ιτς Καλέ στο κάστρο Ιωαννίνων.
      Το σύνολο των μνημείων της Οθωμανοκρατίας που έχουν δεχθεί τις επεμβάσεις των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ - πολλές φορές σε συνεργασία με κάποιους Δήμους - ξεπερνούν τα 170, και όπως σας είπα έχουν έναν προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 50.000.000 ευρώ.
      Τον επικαιροποιημένο κατάλογο των μνημείων, σύμφωνα με την αρμόδια Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων, τον καταθέτω στα Πρακτικά της Βουλής, καθώς ο χρόνος δεν μου επιτρέπει να τα απαριθμήσω.
      Κλείνω λέγοντάς σας ότι τον μεγάλο αυτό τόμο για τα οθωμανικά μνημεία τον οποίο εξέδωσε το Υπουργείο Πολιτισμού το 2008, τον αναθεωρούμε με πλήθος νέων λημμάτων. Προφανώς θα μεταφραστεί και στα αγγλικά και ελπίζω μέσα στο 2022 να δημοσιευτεί η αναθεωρημένη του έκδοση.
      ΠΗΓΗ: ΥΠΠΟΑ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 29.3.2022.
      Ζ.Π.

      Διαγραφή
  2. ΚΑΙ Ο ΚΟΠΡΩΝΥΜΟΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΖΩΗΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΚΡΥΦΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΟΥΙΝΕΑ. Η απίστευτη διαφθορά της σημερινής ελληνικής κοινωνίας, εκκλησίας, δικαιοσύνης. Τα Ελληνόπουλα πάσχουν από ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ, ΦΤΩΧΕΙΑ, ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ, ΧΑΜΗΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ αλλά κανένας κοπρώνυμος ή δικαστής του ΣΤΕ δεν ενδιαφέρεται γι αυτά.
    Η UNICEF στον Μητσοτάκη: «Η Ελλάδα είναι η χειρότερη χώρα παγκοσμίως να είσαι παιδί». ΤΑ ΖΩΑ, ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ, ΤΑ ΘΗΡΙΑ, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΠΕΤΑ, ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΤΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΦΩΛΙΕΣ, ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ, ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΤΟΥΣ. ΜΟΝΟ ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΠΑΝΑΘΛΙΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥΣ (ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΑ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ ΚΙ ΟΛΑΣ). ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ, ΦΤΩΧΕΙΑ, ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ, ΧΑΜΗΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΑ «ΠΡΟΣΦΥΓΟΠΟΥΛΑ».
    http://zenonpapazaxos.blogspot.com/2022/03/unicef.html
    Ιερώνυμος: «Καθήκον της Ελλάδας και της Εκκλησίας να γίνει μέλος της κοινωνίας μας ο Σαϊντού Καμαρά»
    Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ζητά να μην απελαθεί ο Σαϊντού Καμαρά.
    Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος καλεί την κυβέρνηση να εξαντλήσει κάθε νόμιμο μέσο ώστε να μην κινηθούν οι διαδικασίες απέλασης του αλλοδαπού μαθητή της Γ’ Λυκείου Σαϊντού Καμαρά.
    ΤΟΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ «ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ» ΤΟ ΜΑΥΡΟ.
    Κανένα Ελληνόπουλο δεν γνωρίζει προσωπικά ο Κοπρώνυμος.
    «Γνωρίζω προσωπικά τον μικρό μαθητή και από τις συναντήσεις του μαζί του είδα στα μάτια του τη λαχτάρα του να κάνει την Ελλάδα δεύτερη πατρίδα του. Είναι καθήκον μας ως Εκκλησία και ως Έλληνες να τον αγκαλιάσουμε και να φροντίσουμε να γίνει μέλος της κοινωνίας μας, όπως άλλωστε έχουμε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν», ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος.
    Να σημειωθεί ότι ο μικρός Σαϊντού Καμαρά, φιλοξενείται στον ξενώνα «ΕΣΤΙΑ» του φιλανθρωπικού οργανισμού “ΑΠΟΣΤΟΛΗ” της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
    Ο Αρχιεπίσκοπος συχνά επισκέπτεται τη συγκεκριμένη, αλλά και τις υπόλοιπες δομές της Εκκλησίας που φιλοξενούν ανήλικους αλλοδαπούς και ασυνόδευτα παιδιά και έχει την ευκαιρία να συνομιλεί μαζί τους και να διαπιστώνει από κοντά την πρόοδό τους.

    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στις 7 Ιουνίου 2016 ο Χρήστος Βαλταδώρος, ένας στενός συνεργάτης και επικοινωνιακός σύμβουλος του Κυριάκου Μητσοτάκη, που θεωρείται και δεξί του χέρι, (είχε θητεύσει και στο Γραφείο Τύπου του Μεγάρου Μαξίμου επί κυβέρνησης Καραμανλή), με αφορμή την ανάγνωση του Κορανίου εντός της Αγίας Σοφίας, είχε γράψει:

    «Να μη σας στενοχωρήσω μέρα που είναι με σύννεφα, αλλά το μνημείο της Αγια-Σοφιάς είναι "ισλαμικό" εδώ και αιώνες. Με ή χωρίς μαρμαρωμένο βασιλιά (καλότυχος, γλίτωσε τους φόρους). Παρεμπιπτόντως, δεν βλέπω να ιδρώνετε για τα δεκάδες τεμένη της ημεδαπής, που έχουν μεταβληθεί σε αποθήκες, ωδεία, ξενοδοχεία, στάβλους, εκθετήρια λαϊκής τέχνης και πάει λέγοντας. Εκτός και αν είναι ζήτημα “εθνικού” μεγέθους».
    «Το μνημείο είναι μνημείο και ως τέτοιο πρέπει καταρχήν να αντιμετωπίζεται, και ο καθένας ας προσθέσει τον όποιο ιδιωτικό συμβολισμό θέλει…»

    (Σημείωση Ζ.Π.: Κάθε φυσιολογικός άνθρωπος αισθάνεται να του ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι. Καλά είναι δυνατόν να εκστομίζονται τέτοια λόγια; Είναι τα ίδια πράγματα; Εμείς κατακτήσαμε τον Πόλη; Μνημείο ηλίθιε, η λέξη το λέει, παραπέμπει στην μνήμη, μνήμη γιατί πράγμα; μνήμη για ποιούς; Έχουμε χάσει τελείως την έννοια των λέξεων;)
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ
      ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΙΝΑΙ
      ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΙ».

      (Σημείωση: πρώτα τους διώχνουμε από την πατρίδα τους, μετά εισάγουμε μουσουλμάνους και στο τέλος τους βρίζουμε και σαν αντιδραστικούς. Προσέξτε, το κόμμα της «Νέας Δημοκρατίας).

      Συγκεκριμένα, ο Βαλταδώρος ανέφερε χαρακτηριστικά με ανάρτησή του στο facebook: «Θα με συγχωρέσετε για την αντιδραστική στάση βραδιάτικα, αλλά αυτό το "ψήφος στους Ελληνες του εξωτερικού" με αφήνει ελαφρώς παγερά αδιάφορο. Ποιους Ελληνες εννοούμε; Αν, για παράδειγμα, μιλάμε για τους Ελληνες πρώτης ή δεύτερης γενιάς στις ΗΠΑ θα εκπλαγείτε από τον αντιδραστικό συντηρητισμό και τις αρχαιοεθνολαϊκές τοποθετήσεις. Και σε κάθε περίπτωση, αν κάποια/κάποιος έχει επιλέξει επιπροσθέτως ή όχι άλλη ιθαγένεια/υπηκοότητα (κατά περίπτωση) και ζει μόνιμα εκτός συνόρων, με ποια λογική θα αποφασίσει για τη δική μου καθημερινότητα; Στην Ελλάδα;».
      Ζ.Π.

      Διαγραφή
    2. Ας αφηγηθούμε μία (λίγο διαφορετική) ιστορία.

      Το 1941 οι Γερμανοί, οι Ιταλοί και οι Βούλγαροι κατέλαβαν την Ελλάδα. Έμειναν 400 χρόνια στην υπόδουλη Ελλάδα. Οι σφαγές, οι βασανισμοί, οι καταστροφές ήταν απερίγραπτες σε διάρκεια και αγριότητα. Οι κατακτητές εφάρμοσαν πολιτική φυσικής και πολιτιστικής γενοκτονίας του Ελληνικού λαού. Την Αθήνα μετονόμασαν σε Χιτλερούπολη, την Πάτρα σε Νέα Ρώμη, την Θεσσαλονίκη σε Βουλγαρούπολη. Έχτισαν τεράστια αρχιτεκτονικά έργα προς τιμή του Θεού Βόταν, εξαιρετικά τεμένη προς τιμή του Θεού Οντίν. Πάνω στην Ακρόπολη δημιούργησαν θαυμάσια καλλιτεχνικά συγκροτήματα που επισκίαζαν τις αρχαίες ελληνικές κατασκευές.
      Μετά όμως από 400 χρόνια σκλαβιάς ο βασανισμένος Ελληνικός λαός επαναστάτησε και με αιματηρούς αγώνες και εκατομμύρια νεκρούς απέκτησε την ανεξαρτησία του.
      Το ερώτημα: τι πρέπει να κάνει με τα θαυμάσια καλλιτεχνικά δημιουργήματα των κατακτητών του;
      Πολλά από αυτά μάλιστα έγιναν πάνω σε ελληνικά κτίσματα, τα οποία οι κατακτητές τα είχαν γκρεμίσει. Τα περισσότερα έγιναν με υπόδουλους Έλληνες εργάτες τους οποίους τους πήγαιναν με το μαστίγιο. Ατελείωτοι Έλληνες πέθαναν χτίζοντας τα έργα των κατακτητών.

      ΤΙ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ;

      Σε κάθε λαό, σε κάθε πολιτισμό, σε κάθε χρονική στιγμή η απάντηση είναι δεδομένη.
      Κάθε κτίσμα, κάθε τεχνούργημα, κάθε δημιούργημα που θυμίζει τους μισητούς κατακτητές θα έπρεπε να καταστραφεί, να καεί, να γκρεμιστεί, να εξαφανιστεί από προσώπου γης, απ’ αυτόν τον λαό που τόσο υπέφερε από τους κατακτητές του. Τίποτε όρθιο δεν θα έπρεπε να μείνει που να θυμίζει τις σφαγές και τα βάσανα του Ελληνικού λαού. Κάθε όνομα, κάθε αναφορά, κάθε υπενθύμισή τους θα έπρεπε να σβήσει.
      Ζ.Π.


      Διαγραφή
    3. Βαλταδώρος – Μητσοτάκης: «δεν βλέπω να ιδρώνετε για τα δεκάδες τεμένη της ημεδαπής, που έχουν μεταβληθεί σε αποθήκες, ωδεία, ξενοδοχεία, στάβλους, εκθετήρια λαϊκής τέχνης».

      Άνθρωποι σαν τους παραπάνω, που υποστηρίζουν την διατήρηση του βαμμένου με αίμα «πολιτιστικού» ιμπεριαλισμού των κατακτητών της πατρίδας μας, κανονικά δεν έχουν θέση ανάμεσά μας και θα έπρεπε να εκδιώκονταν κακήν κακώς σαν προδότες και υμνητές γενοκτονίας του Ελληνικού λαού.
      Είναι δυνατόν να ενδιαφέρεσαι για τα μουσουλμανικά τεμένη, αυτά που χτίστηκαν στην πατρίδα μας, με το ιδρώτα και το αίμα του Ελληνικού λαού;
      Χιλιάδες και εκατομμύρια συμπατριώτες μας, οι υπόδουλοι εργάτες Έλληνες, με το μαστίγιο, τον βούρδουλα και την χατζάρα έχουν δώσει το αίμα τους για να ανεγείρουν αυτά τα τεμένη, εντός των οποίων οι κατακτητές θα υμνούσαν τους θεούς τους.
      Ορισμένοι γραικύλοι "απόγονοι" θέλουν να ιδρώνουμε και σήμερα γι αυτά.
      Ζ.Π.



      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...