ΟΙ ΣΦΑΓΕΣ ΤΩΝ ΔΑΝΑΩΝ ΤΗΣ ΚΙΛΙΚΙΑΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΚΙΛΙΚΙΑ
Σύμφωνα με πανάρχαιες Ελληνικές παραδόσεις, η Κιλικία πρωτο-εποικίσθηκε γύρω στα 2.000 π.Χ. από Έλληνες Δαναούς. Σύμφωνα με αυτές τις παραδόσεις, η ιστορική αρχαία ελληνική πόλη της Κιλικίας, τα ΑΔΑΝΑ, ιδρύθηκε από τον μυθικό Δαναό, Βασιλιά του Άργους, ο οποίος έφερε πολλούς Δαναούς/Έλληνες από το Άργος στην περιοχή, για μόνιμη εγκατάσταση και έδωσε το όνομα στην μεγαλύτερη πόλη.
Σύμφωνα με άλλες Ελληνικές παραδόσεις τα Άδανα ιδρύθηκαν από τον Τιτάνα Άδανα, γιό του Ουρανού και της Γης και αδελφό του Κρόνου (μαρτυρία Στέφανου του Βυζάντιου). Όλες πάντως οι αρχαίες παραδόσεις αποδεικνύουν την Ελληνικότητα της περιοχής.
Το παραθαλάσσιο Κρητομυκηναϊκό εμπόριο με τους Έλληνες Δαναούς Κίλικες ήταν συνεχές και εκτεταμένο.
Σε όλη την περιοχή της Κιλικίας βρέθηκαν και βρίσκονται ΠΑΜΠΟΛΛΑ δείγματα Μυκηναϊκής κεραμικής του 15ου, 14ου και 13ου αιώνα π.Χ. (π.χ. τα αρχαιολογικά ευρήματα στην κωμόπολη Γκοζλουκουλέ (Gozlukule), με κεραμική ύστερου Μυκηναϊκού ρυθμού ΙΙΙ).
Ο ΜΥΝ-ΗΤΑΣ ΤΗΣ ΚΙΛΙΚΙΑΣ ΤΩΝ ΔΑΝΑΩΝ
Ο ιστορικός Στράβωνας λέει ότι στην Κιλικία βασίλευσαν δύο πανάρχαιες ελληνικές δυναστείες, του Ηετίωνα και του Μύνητα, (και στην Κιλικία εμφανίζεται
σαν γενάρχης του πολιτισμού κάποιος Μύν-ητας, Μήνης των Αιγυπτίων, Μίνως των Κρητικών).
Αυτές οι Ελληνικές δυναστείες της Κιλικίας ήταν σύμμαχοι των Τρώων,
κατά τον Όμηρο. Ο Αχιλλεύς τους σκότωσε όλους, κατά την διάρκεια της
πολιορκίας της Τροίας.
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΙΛΙΚΙΑΣ Ούρα Ανταννίγια/Ura Adaniyya (χώρα Δαναών)
Η Κιλικία, σύμφωνα με τους Ελληνικούς μύθους, πήρε το όνομα της από τον Κίλικα, τον γιό του Αγήνορα, αδελφού του Φοίνικα και ιδρυτή του βασιλείου
των Θηβών Κάδμου.
Αρχαιότατη ονομασία της ήταν η Αώα, από το όνομα ενός ποταμού της, του Αώου. Πιθανολογείται ότι ο ποταμός με το όνομα Αώος είναι ο Κύδνος, κοντά
στην πανάρχαια Ελληνική πόλη Λυρνησσό, την οποία αργότερα οι Χετταίοι
μετονόμασαν σε Ταρσό. Έτσι ο Αώος - Κύδνος αποδόθηκε στα Χετταιϊκά:
χώρα των Δαναών του ποταμού Κύδνου, Κιζζ-ουβάτνα, δηλαδή Κιλικία.
Οι Χετταίοι, οι οποίοι κατέλαβαν το 1.335 π.Χ. την Κιλικία, την
αναφέρουν στα αρχεία τους σαν ΚΙΖΖΟΥΒΑΤΝΑ και σαν Ούρα Ανταννίγια/Ura Adaniyya (χώρα Δαναών), τους δε πανάρχαιους κατοίκους της,
τους ονόμαζαν Danuba - Δαναούς.
Σε Ασσυριακές επιγραφές από το 1.300 π.Χ. η χώρα εμφανίζεται με
τα ονόματα Κούι / Quwe και Κιλίκκου / khilikku (Κιλικία).
Την Κιλικία η Παλαιά Διαθήκη αποκαλεί Κωά ή Θεκουέ,
(παραφθορά του Κούι, Κιλίκου, Κιζζουβάτνα).
ΞΕΝΕΣ ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΚΙΛΙΚΙΑ (ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΔΑΝΑΩΝ)
Στις Αιγυπτιακές επιγραφές των Φαραώ Τουθμώσις Β'/Thotmosis II (1.437 π.Χ.) και Αμένοφις Γ'/Amenophis III (1.390 π.Χ) η πανάρχαια Κιλικία εμφανίζεται ως Danuja (Ντανούγια), δηλαδή χώρα των Δαναών.
Σύμφωνα με την Χιττίτικη επιγραφή της Κάβα που βρέθηκε στην πρωτεύουσα Χαττούσα, το πρώην βασίλειο Κιζζουβάτνα, ήταν υπό την εποπτεία του μεγάλου Βασιλείου των Χετταίων από το 1.335 π.Χ. με την ονομασία Ούρα Ανταννίγια/Ura Adaniyya (χώρα Δαναών).
Τους πανάρχαιους κατοίκους οι Χετταίοι τους ονόμαζαν Danuba - Δαναοί,
κάτι που συμφωνεί απόλυτα με τις προηγούμενες Αιγυπτιακές επιγραφές.
Δαναοί ήταν η κοινή ονομασία για τους Κίλικες και από όλους τους άλλους μεγάλους πρωτοϊστορικούς λαούς.
Η Κιλικία, όπως και η βορειότερη Καππαδοκία, ήταν διάσημη για τα επιβλητικά της άλογα, τα οποία είχαν την φήμη, ότι ήταν τα καλύτερα στον κόσμο. Σ’ αυτό το θέμα αναφέρεται και η Παλαιά Διαθήκη, η οποία
γράφει ότι από τον τόπο αυτόν ο βασιλιάς Σολομώντας εφοδίαζε το βασίλειό του με άλογα.
(Γ Βασ. 10,28)
καὶ ἡ ἔξοδος Σαλωμὼν τῶν ἱππέων καὶ ἐξ Αἰγύπτου καὶ ἐκ Θεκουέ, ἔμποροι τοῦ βασιλέως ἐλάμβανον ἐκ Θεκουὲ ἐν ἀλλάγματι·
(Γ Βασ. 10,29)
καὶ ἀνέβαινεν ἡ ἔξοδος ἐξ Αἰγύπτου, ἅρμα ἀντὶ ἑκατὸν ἀργυρίου καὶ ἵππος ἀντὶ πεντήκοντα ἀργυρίου· καὶ οὕτως πᾶσι τοῖς βασιλεῦσι Χεττιΐν καὶ βασιλεῦσι Συρίας κατὰ θάλασσαν ἐξεπορεύοντο.
Μετάφραση:
Γ Βασ. 10,28 "Ο Σολομών έφερνε άλογα από την Κιλικία και από την Αίγυπτο, Οι έμποροι του βασιλιά αγόραζαν τα άλογα της Κιλικίας με χρήματα. (Γ Βασ. 10,29). Κάθε άρμα που εισαγόταν από την Αίγυπτο και την Κιλικία, στοίχιζε 100 αργύρια και κάθε άλογο 50 αργύρια. Έτσι, όλοι οι βασιλιάδες των Χετταίων, των Συρίων και των άλλων παραθαλασσίων λαών, αγόραζαν άλογα απ’ αυτούς".
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΚΙΛΙΚΙΑΣ
1η Τα Άδανα. Είναι κτισμένα στην πεδινή περιοχή της Κιλικίας, στις όχθες του ποταμού Σάρου.
2η Η Ταρσός, η οποία στην αρχαιότητα ήταν η πρωτεύουσα της ορεινής Κιλικίας.
Δεν γνωρίζουμε το προηγούμενο αυθεντικό ελληνικό όνομα της Ταρσού.
Πιθανώς να ήταν το Ομηρικό: Λυρνησσός. Το όνομα Ταρσός μάλλον το
έδωσαν οι Χετταίοι από το όνομα του θεού τους Τάρζα / Ταρκού / Tarkhu. Στην Ταρσό, στα πανάρχαια πρωτοελληνικά χρόνια υπήρχε
λιμνοθάλασσα. Η πόλη ήταν παραθαλάσσια και είχε λιμάνι πάνω στην λιμνοθάλασσα, η οποία σταδιακά αποξηράνθηκε, με αποτέλεσμα η Ταρσός να εισχωρήσει περίπου 15 χιλιόμετρα εσωτερικά στην ξηρά. Από τότε το λιμάνι της πόλης μεταφέρθηκε στο επίνειο Ζεφύριο.
Η Ταρσός στα χρόνια του Στράβωνα, είχε φιλολογικές και φιλοσοφικές σχολές, που ήταν περιζήτητες από σπουδαστές τού
τότε γνωστού κόσμου. Πλήθος διδασκάλων, όπως οι στωικοί φιλόσοφοι Αντίπατρος και Αρχέδημος, οι δύο Αθηνόδωροι, οι γραμματικοί Αρτεμίδωρος και Διόδωρος, αλλά και ο τραγικός ποιητής Διονυσίδης ήρθαν σαν δάσκαλοι
και δίδαξαν στην πόλη.
3η Το Ζεφύριο. Τον 2ο αιώνα μ.Χ. μετονομάστηκε σε Ανδριανόπολις, προς τιμή του ρωμαίου αυτοκράτορα Ανδριανού και στα νεώτερα χρόνια πήρε το όνομα Μυρσίνη, λόγω του φυτού Μυρσού, που υπήρχε άφθονο στην περιοχή.
4η Η Μοψουεστάς, (Μόψου Εστία), η οποία σύμφωνα με τις παραδόσεις ιδρύθηκε από τον Έλληνα μάγο Μόψο, ο οποίος έζησε εκεί ΠΡΙΝ την εποχή του Τρωικού πολέμου.
5η Οι Σόλοι. Η πόλη ιδρύθηκε τον 7ο αιώνα π.χ. από Ρόδιους ναυτικούς και
ήταν η πατρίδα του διάσημου ποιητή Αράτου των Σόλων (315 - 240 π.Χ.).
Ο Όμηρος περιγράφει δύο μεγάλες πόλεις των Ελλήνων Κιλίκων, τις:
6η α. Υποπλακίη Θήβη (πιθανώς τα Άδανα)
7η β. Λυρνησσό (πιθανώς να είναι η μεταγενέστερη Ταρσός).
Άποψη της Σελεύκειας της Κιλικίας από το Αρχαίο Στάδιο. |
8η Η Σελεύκεια επί Καλυκάνδου.
Η πόλη ιδρύθηκε από τον Έλληνα Βασιλιά της Συρίας (301 - 281 π.Χ.) Σέλευκο Α' τον Νικάτορα (356 - 281 π.Χ.), τον σημαντικότερο από τους διαδόχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Πρωτεύουσα του απέραντου Βασιλείου του ήταν η κοντινή ένδοξη Ελληνική πόλη Αντιόχεια. Το τεράστιο κράτος του Σελεύκου Α’ εκτεινόταν από την Ελληνική Κιλικία μέχρι και το σημερινό Αφγανιστάν,
μέρος του Ινδουστάν και μεγάλο τμήμα της νότιας Σιβηρίας. Η έκτασή του δηλαδή ήταν πάνω από 5.000.000 τ.χ.
9η Η Σελινούς
10η Η Ιεράπολις
11η Το Ανεμούριον
12η Η Αλεξάνδρεια η Μικρά (Αλεξανδρέττα - Iskenderun)
13η Η Αφροδισιάς
14η Η Ελεούσα
15η Η Ανάζαρβος
16η Η Μυρίανδρος
17η Η Αιγαία (!)
18η Η Κελένδερις
19η Η Νάγιδος
20ή Η Αρσινόη
21η Ο Μάλλος
22η Η Ισσός
23η Η Αντιόχεια η Μικρά
24η Η Διοκαισάρεια Κιλικίας
Η Διοκαισάρεια Κιλικίας ήταν μία από τις δύο ομώνυμες Αρχαίες Ελληνικές
πόλεις που αναπτύχθηκαν στην αρχαιότητα. Η άλλη Διοκαισάρεια βρίσκεται στην Φιλισταία.
Την συγκεκριμένη της Κιλικίας, που βρίσκεται δυτικά της σύγχρονης Μερσίνης, σύμφωνα με την παράδοση φέρεται να την ίδρυσε ο μυθικός ήρωας του Τρωικού πολέμου ο Αίας ο Τελαμώνιος, ο αδελφός του Τεύκρου.
Αρχικά η πόλη αυτή δημιουργήθηκε γύρω από ένα αρχαίο ιερό της Όλβας, κάποιας παλαιότερης τοπικής θεότητας και στη συνέχεια ταυτίσθηκε με τον Δία
τον Όλβιο. Έτσι η πόλη απαντάται επίσης και με το όνομα Ολβιανόπολη.
Η Διοκαισάρεια ήταν κτισμένη σε πεδιάδα (λεκανοπέδιο) μεταξύ λόφων επί της κεντρικής ρωμαϊκής οδού που οδηγούσε στη Σελεύκεια Ισαυρίας. Ο δε ναός και το ιερό προστατευόταν από ισχυρό οχυρό με πύργους. Είναι αδιευκρίνιστο πως χωρίζονταν οι δύο πόλεις Όλβα και Διοκαισάρεια, του χώρου που αναπτυσσόταν η κάθε μία, καθώς και οι υπ΄ αυτών υπαγόμενες περιοχές, με συνέπεια πολλοί να τις ταυτίζουν. Σήμερα στην περιοχή αυτής σώζεται τμήμα του περίλαμπρου ναού του Ολβίου Διός που πρόκειται για περίπτερο ναό με υψηλούς κίονες που φέρουν κιονόκρανα κορινθιακού ρυθμού που χρονολογείται από τον 3ο αιώνα π.Χ., καθώς και ένας ελληνιστικός πύργος της ίδιας εποχής στα βόρεια της πόλης. Επίσης σώζονται λείψανα αρχαίου Νυμφαίου, ενός ναού αφιερωμένου στη θεά Τύχη του 1ου αιώνα, τμήματα αρχαίου θεάτρου, του 2ου αιώνα (μ.Χ.), ρωμαϊκού υδραγωγείου και της ρωμαϊκής οδού. Εκτός των τειχών της πόλης εντοπίστηκε από την αρχαιολογική έρευνα μεγάλη νεκρόπολη με λαξευτούς τάφους και σαρκοφάγους των ρωμαϊκών και των πρώτων χριστιανικών χρόνων, καθώς και αρχαία νομίσματα με το όνομα της πόλης. Εκ των αναφορών αυτών διαφαίνεται ότι η πόλη είχε ιδιαίτερη ανάπτυξη και ευημερία κόβοντας δικά της νομίσματα.
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
ΔΥΟ ΓΑΪΔΑΡΟΙ ΜΑΛΩΝΑΝΕ ΣΕ ΞΕΝΟ (ΕΛΛΗΝΙΚΟ) ΑΧΥΡΩΝΑ. Σκόπια: Πυροβολισμοί σε βουλγαρικό πολιτιστικό σύλλογο στην Ελληνική Aχρίδα – Έντονη αντίδραση της Σόφιας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή ήταν η τρίτη κατά σειρά επίθεση στα γραφεία του βουλγαρικού συλλόγου από τη λειτουργία τους.
Άγνωστοι προκάλεσαν νέες ζημιές, το βράδυ της Τετάρτης, στα γραφεία του βουλγαρικού πολιτιστικού συλλόγου «Τσάρος Βόρις Γ’» στην Οχρίδα.
Μάλιστα, όπως επιβεβαίωσε το αστυνομικό τμήμα Οχρίδας, αυτήν τη φορά οι ζημιές προκλήθηκαν από πυροβολισμούς στα τζάμια του βουλγαρικού συλλόγου.
Αυτή ήταν η τρίτη κατά σειρά επίθεση στα γραφεία του βουλγαρικού συλλόγου από τη λειτουργία τους, στις αρχές Οκτωβρίου.
Τη νέα επίθεση καταδίκασε έντονα το υπουργείο Εξωτερικών της «Βόρειας Μακεδονίας». «Το υπουργείο Εξωτερικών καταδικάζει με τον πλέον έντονο τρόπο την πράξη βανδαλισμού που έλαβε χώρα χθες βράδυ, 23 Νοεμβρίου, εξ αιτίας της οποίας οι εξωτερικοί υαλοπίνακες συλλόγου πολιτών στην Οχρίδα υπέστησαν ζημίες και μάλιστα με τη χρήση όπλου», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών της «Βόρειας Μακεδονίας».
«Τέτοιου είδους περιστατικά είναι εντελώς απαράδεκτα, ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και ενισχύουν τις παρωχημένες αντιλήψεις που αντιβαίνουν στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση της χώρας», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Το υπουργείο Εξωτερικών της «Βόρειας Μακεδονίας» κάλεσε τις διωκτικές αρχές της χώρας να λάβουν άμεσα μέτρα για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών, καθώς και να προβούν σε πρόσθετες προληπτικές ενέργειες, προκειμένου να διασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες για την απρόσκοπτη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων του συγκεκριμένου, αλλά και άλλων συλλόγων πολιτών στη χώρα.
Ζ.Π.
Πυροβολισμοί σε βουλγαρικό πολιτιστικό σύλλογο στην Ελληνική Αχρίδα.
ΔιαγραφήΈντονη αντίδραση της Σόφιας.
Τη νέα αυτή επίθεση στα στα γραφεία του βουλγαρικού πολιτιστικού συλλόγου «Τσάρος Βόρις Γ‘» στην Οχρίδα καταδίκασε έντονα και το υπουργείο Εξωτερικών της Βουλγαρίας, το οποίο εκφράζει την ανησυχία για το γεγονός ότι η επίθεση σημειώθηκε με όπλο.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Βουλγαρίας, αναφέρει ακόμη ότι έλαβε υπόψη την αντίδραση του υπουργείου Εξωτερικών της «Βόρειας Μακεδονίας», ωστόσο, όπως επισημαίνει, οι αρχές στη Σόφια αναμένουν τα αρμόδια όργανα της «Βόρειας Μακεδονίας» να λάβουν το συντομότερο δυνατόν μέτρα, ώστε να εντοπίσουν τους δράστες της εγκληματικής αυτής πράξης κατά της λέσχης “Τσάρος Βόρις Γ΄” και να τους οδηγήσουν ενώπιον της δικαιοσύνης.
Όπως μεταδίδει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων της «Βόρειας Μακεδονίας», “MIA”, η πρέσβης της Βόρειας Μακεδονίας στη Σόφια, Αγκνέσα Ρούσι, πρόκειται να κληθεί σήμερα στο βουλγαρικό υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να της επιδοθεί αυστηρό διάβημα διαμαρτυρίας για την επίθεση στον βουλγαρικό πολιτιστικό σύλλογο “Τσάρος Βόρις ο Γ΄” στην Οχρίδα.
Οι βούλγαροι διπλωμάτες, συμπληρώνει το “MIA”, χθες βράδυ ενημέρωσαν διεξοδικά την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το σοβαρό επεισόδιο στην Οχρίδα.
Σφοδρή ήταν η αντίδραση και του Προέδρου της Βουλγαρίας, Ρούμεν Ράντεφ, ο οποίος έκανε λόγο για «μία απολύτως απαράδεκτη ενέργεια, χαρακτηριστική του επιθετικού κλίματος κατά της Βουλγαρίας και των Βούλγαρων που καλλιεργείται εδώ και δεκαετίες στη «Βόρεια Μακεδονία».
Σύμφωνα με τον Ράντεφ, «η ηγεσία της Δημοκρατίας της «Βόρειας Μακεδονίας» και η κοινωνία της χώρας αυτής πρέπει να κατανοήσουν ότι ο δρόμος προς την ΕΕ περνά μέσα από την αναγνώριση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των «μακεδόνων» Βουλγάρων και της βουλγαρικής πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς».
ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ
Ο βουλγαρικός σύλλογος «Τσάρος Βόρις Γ΄» στην Οχρίδα εγκαινιάστηκε στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου και είχε προκαλέσει τις έντονες διαμαρτυρίες του τοπικού πληθυσμού, κυρίως λόγω της ονομασίας που φέρει, αλλά και της εβραϊκής κοινότητας της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία τον θεωρεί υπεύθυνο για τον εκτοπισμό και εξόντωση στα στρατόπεδα θανάτου της Τρεμπλίνκα και του Μαϊντάνεκ, 7.144 Εβραίων της σημερινής «Βόρειας Μακεδονίας».
Ο Βόρις Γ’ (1894 – 1943) ήταν ο προτελευταίος Τσάρος (Βασιλιάς) της Βουλγαρίας.
Όταν ο Αδόλφος Χίτλερ ανέβηκε στην εξουσία προσπάθησε να αποσπάσει την πίστη του Βασιλιά της Βουλγαρίας, Βόρις Γ΄. Το Μάρτιο του 1941 ο Βόρις Γ΄ συμμάχησε με τις δυνάμεις του Άξονα, καταλαμβάνοντας έτσι το μεγαλύτερο μέρος της Μακεδονίας και της Δυτικής Θράκης.
Ζ.Π.