ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

24 Απριλίου 2022

ΤΟ 51,2 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ. ΔΗΛΑΔΗ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 1 ΣΤΟΥΣ 2 ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΓΝΟΕΙ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΠΡΟΪΟΝ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

 


CERN: ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ

 

ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ, Ο ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΕ ΕΞΥΠΝΑΔΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, ΜΕ ΜΕΣΟ ΔΕΙΚΤΗ ΕΥΦΥΪΑΣ 92.

 

 

Η ΕΛΛΑΔΑ EINAI H ΠΡΩΤΗ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΚΑΙ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ



Η ΕΛΛΑΔΑ EINAI H ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΗΝ ΕΥΦΥΪΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

 


Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ. ΑΡΑΓΕ, ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ;


800 ΚΙΒΩΤΙΑ ΜΕ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΣΕ ΑΠΟΘΗΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΑΣ. ΟΙ "ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ" ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ








Το 51,2% των Ελλήνων δεν διαβάζουν ούτε ένα βιβλίο το χρόνο. Δηλαδή πάνω από 1 στους 2 Έλληνες αγνοεί το σημαντικότερο προϊόν πολιτισμού των ανθρώπων και του κόσμου. Στον αντίποδα, μόλις το 7,8% διαβάζει πάνω από 10 βιβλία κάθε είδους το χρόνο. Κι αν λάβουμε υπόψη μας ότι έρευνα είναι, όχι ο ορός της αλήθειας, επιτρέψτε μας να αμφιβάλλουμε αν τα ποσοστά είναι μόνον αυτά. Αλλά ας μείνουμε στα επίσημα στοιχεία της Eurostat που μόλις διαβάσατε. Την ίδια ώρα στην Ισλανδία το ποσοστό ανάγνωσης έστω 1 βιβλίου το χρόνο είναι 98%, δηλαδή όλοι, στην Νορβηγία 90%, στη Σουηδία 84%, στη Γερμανία 73%.

Στην Ελλάδα το 2020 είχαμε πτώση των πωλήσεων βιβλίου κατά 20%. 


ΕΥΡΩΒΑΡΟΜΕΤΡΟ: ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2010 - 2021 ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΩΝ ΡΩΜΙΩΝ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΚΑΤΑ 4% (ΣΤΗΝ ΕΕ ΑΥΞΗΘΗΚΕ ΚΑΤΑ 4%). ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΩΝ ΡΩΜΙΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ (ΚΑΘΟΛΟΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΥΞΗΘΗΚΕ ΚΑΤΑ 8% (ΕΕ ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΚΑΤΑ 2%). ΕΛΛΑΔΑ 2021: ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ, ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΜΟΣ, ΘΡΗΣΚΟΛΗΨΙΑ, ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΣ, ΛΑΘΡΟΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ, ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ, ΑΝΕΡΓΙΑ, ΑΠΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΣΗ, ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ ΜΕ ΥΠΕΡΔΑΝΕΙΣΜΟ, ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΕΥΦΥΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΕΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ, ΜΑΦΙΟΖΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΟΚΡΑΤΙΑ.







Τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αντλούνται από έρευνες δεκαετίας αλλά η τάση δύσκολα να έχει αλλάξει και πολύ. Πρώτη χώρα σε διάβασμα βιβλίου είναι το Λουξεμβούργο με 82% του πληθυσμού να έχει διαβάσει τουλάχιστον ένα βιβλίο το χρόνο. Ακολουθούν η Γερμανία με 75% η Φινλανδία και η Αυστρία με 73% και η Εσθονία με 70%.


Το χαμηλότερο επίπεδο ανάγνωσης έχει η Πορτογαλία (41%), μετά η Ελλάδα, 48,8%, η Κύπρος (52%), η Μάλτα (53%), και η Ισπανία (58%).

Οι γυναίκες διαβάζουν περισσότερο από τους άντρες.

Στην Ελλάδα του 49%, το 37% είναι άντρες και οι γυναίκες φτάνουν το 61%. Στην Κύπρο για κάθε έναν άντρα αναγνώστη αντιστοιχούν σχεδόν δύο γυναίκες αναγνώστριες!

Κατακλυζόμαστε από βιβλία κάθε είδους, πολυάριθμα και πολλών δυνατοτήτων (πολυτροπικά, διαδραστικά κτλ), αλλά  μόλις 1 στους 13 Έλληνες διαβάζουν έναν ικανοποιητικό αριθμό βιβλίων (δέκα, όχι παραπάνω), ενώ οι μισοί το αγνοούν σα να πρόκειται για κουνουπίδι που τους πειράζει στο στομάχι.


ΓΙΑΤΙ ΤΑ  ΠΑΙΔΙΑ (ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΒΙΒΛΙΑ.


 Η ανάγνωση εμπλουτίζει το λεξιλόγιο των παιδιών.

     Διαβάζοντας βελτιώνεται η ευφράδεια λόγου, η ευκολία ανάγνωσης αλλά και κατανόησης

     Η έγκαιρη ενίσχυση της αναγνωστικής ικανότητας σχετίζεται άμεσα με την μελλοντική ακαδημαϊκή επιτυχία του παιδιού

     Όσο περισσότερο διαβάζει κανείς, τόσο καλύτερος γίνεται σε αυτό

     Τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ανάγνωση δεν μπορούν να βελτιώσουν εύκολα αυτή την ικανότητα αργότερα, ή δεν το επιχειρούν καθόλου

     Η ανάγνωση βιβλίων σε μικρή ηλικία χτίζει το αίσθημα αυτοπεποίθησης και ανεξαρτησίας

     Τα βιβλία βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους καλύτερα

     Ενισχύεται η κατανόηση μέτρων ασφαλείας. Η ανάγνωση βιβλίων βοηθάει τα παιδιά να μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν πινακίδες και σημάδια κινδύνου όπως το “STOP”, “ΚΙΝΔΥΝΟΣ”, “Προσοχή Σκύλος”, κ.α.

     Ενισχύεται η γνώση. Όσο περισσότερο διαβάζουν τα παιδιά, τόσα περισσότερα μαθαίνουν

     Η φαντασία δυναμώνει, καθώς τα βιβλία βοηθούν τα παιδιά να ταξιδέψουν στη σφαίρα της φαντασίας τους και να γίνουν περισσότερο δημιουργικά

     Είναι εφικτό να μάθουν και να κατανοήσουν ακόμα και δύσκολες έννοιες ή γεγονότα, όπως ιστορία, επιστήμη, ιδέες, γεωγραφία, μέσα από ιστορίες βιβλίων που τους κρατούν το ενδιαφέρον και εξάπτουν τη φαντασία

     Τα παιδιά γίνονται πιο έξυπνα διαβάζοντας βιβλία καθώς τα γνωστικά τους επίπεδα βελτιώνονται συνεχώς

     Οι δεσμοί της οικογένειας ενισχύονται καθώς η ανάγνωση βιβλίου μπορεί να γίνει μια αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια. Είτε διαβάζει ο καθένας το δικό του βιβλίο, είτε όταν ο ενήλικας διαβάζει ένα βιβλίο στο παιδί.

     Η δραστηριότητα της ανάγνωσης βιβλίων μειώνει σημαντικά τα επίπεδα στρες και χαλαρώνει τα παιδιά

     Η δεξιότητα γραφής ενισχύεται σημαντικά

     Τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά τη γραμματική, το συντακτικό, και ενδυναμώνεται ως αποτέλεσμα και η προφορική επικοινωνία

     Τα βιβλία ανοίγουν τους ορίζοντες σε κάθε ηλικία…




 O ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ


Aν ήταν μυθιστόρημα, μάλλον θα στερούνταν έμπνευσης και δεν θα γινόταν best seller.

Οι μέσοι Έλληνες και Ελληνίδες αναγνώστες και αναγνώστριες βιβλίων, είναι γύρω στα 45, απόφοιτοι λυκείου ή πανεπιστημίου, μισθωτοί και με πρώτη προτίμηση την ελληνική λογοτεχνία. Tα προφίλ αυτά δεν σχετίζονται παρά με το 60% των Ελλήνων, καθώς σύμφωνα με τις τελευταίες διαθέσιμες έρευνες της Eurostat και του Εθνικού Kέντρου Αβιλίου (EKEBI), το 40% και πλέον δεν διαβάζει ποτέ.

H κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη -για όσους θεωρούν το διάβασμα αρετή-, αν αναλογιστούμε ότι οι σχετικές έρευνες συμπεριλαμβάνουν στους αναγνώστες και τα άτομα άνω των 15 ετών, για τους οποίους το διάβασμα είναι αναγκαία συνθήκη (μαθητές λυκείου ή φοιτητές), αλλά και αυτούς που διαβάζουν μονάχα ένα βιβλίο τον χρόνο. Κοντολογίς, οι πραγματικοί αναγνώστες, δηλαδή αυτοί που διαβάζουν συστηματικά κοντά στα 10 βιβλία τον χρόνο, είναι πολύ λιγότεροι. Οι έρευνες τους υπολογίζουν στο περίπου 10% του πληθυσμού. Γράψε καταστροφή.

Συσσωρεύοντας σκόνη

Γιατί μένουμε αδιάβαστοι όμως και γιατί τα βιβλία στις βιβλιοθήκες πολλών Ελλήνων γεμίζουν σκόνη και κιτρινίζουν, χωρίς ποτέ να τους επιτρέπεται να ξεδιπλώσουν τις αρετές τους; Φαινομενικά, ο σύγχρονος τρόπος ζωής δημιουργεί έναν ασφυκτικό κλοιό έλλειψης χρόνου, εντός του οποίου το βιβλίο θεωρείται πολυτέλεια.

Αυτή τη δικαιολογία δηλώνουν ως κύρια 4 στους 10 Έλληνες. Εντούτοις 2 στους 10 ισχυρίζονται ότι δεν διαβάζουν, γιατί απλώς βαριούνται το διάβασμα. Ίσως αυτή η αιτία να είναι περισσότερο ισχυρή από την πρώτη, με δεδομένο ότι όταν θέλει κάποιος να βρει χρόνο, βρίσκει... ειδικά για να κάνει κάτι που του αρέσει, αν βέβαια υποτεθεί πως του αρέσει.

Επιπλέον, το κόστος των βιβλίων -μεσούσης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας για τα μέσα και τα χαμηλά στρώματα-, οι πολλές ώρες τηλεθέασης και η έλλειψη της σχετικής κουλτούρας φαίνεται να είναι οι πιο σημαντικοί ανασχετικοί παράγοντες. Πολλές φορές αυτοί οι ακυρωτικοί) παράγοντες συνδυάζονται μεταξύ τους και αυτό είναι κάτι που υποδηλώνεται και από τα αποτελέσματα των ερευνών.

Περισσότερα: http://www.ethnos.gr/


ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ

1 σχόλιο:

  1. Το 35% του ελληνικού πληθυσμού δεν διαβάζει ούτε ένα βιβλίο το χρόνο.
    Μόνο το 31% του πληθυσμού διαβάζει πάνω από πέντε βιβλία ετησίως – Τι επιλέγουν ανάμεσα σε ελληνική λογοτεχνία, ξένη και αστυνομικό μυθιστόρημα.
    04.05.2023
    https://www.protothema.gr/culture/article/1367458/ereuna-to-35-tou-ellinikou-plithusmou-den-diavazei-oute-ena-vivlio-to-hrono/

    Πόσα βιβλία διαβάζουμε το χρόνο; Πόσο επηρέασε η περίοδος της πανδημίας την αναγνωστική μας πρακτική; Απαντήσεις στα συγκεκριμένα ερωτήματα δίνει έρευνα του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ), που παρουσίασε ο διευθυντής του Γιωργανδρέας Ζάννος, στο πλαίσιο της 19ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ) που άνοιξε σήμερα τις πύλες της.

    Ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι ο αριθμός αυτών που διαβάζουν και τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά. «Το 35% του ελληνικού πληθυσμού δεν διαβάζει ούτε ένα βιβλίο το χρόνο. Οι μέτριοι αναγνώστες, που διαβάζουν από ένα έως 4 βιβλία το χρόνο ανέρχονται σε ποσοστό 34%, ενώ μόνο το 31% του πληθυσμού διαβάζει πάνω από πέντε βιβλία ετησίως», τόνισε ο κ. Ζάννος.

    Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε το έτος 2021 έως και τις αρχές του 2022 και είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς η αμέσως προηγούμενη διεξήχθη πριν από 12 χρόνια από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ). «Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα, βλέπουμε την πρόοδο που έχει γίνει. Τότε, το 65% δήλωνε ότι δεν διαβάζει ούτε ένα βιβλίο το χρόνο. Πέρυσι το ποσοστό αυτό μειώθηκε σημαντικά, αλλά εξακολουθεί να είναι μεγάλο, αφού αγγίζει το 35% του ελληνικού πληθυσμού», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΟΣΔΕΛ.

    Σε σχέση με τις προτιμήσεις των αναγνωστών, πρώτη σε προτίμηση είναι η ελληνική λογοτεχνία. «Ακολουθεί η ξένη λογοτεχνία, το αστυνομικό μυθιστόρημα, η ψυχολογία, οι κοινωνικές επιστήμες κ.α. Η κατάταξη είναι παρόμοια με την προηγούμενη έρευνα, με τη διαφορά ότι η αστυνομική λογοτεχνία ανέβηκε στη δημοφιλία των αναγνωστών τα τελευταία χρόνια», σημείωσε ο κ. Ζάννος.


    Η περίοδος της πανδημίας είχε συνέπειες στην πρακτική της ανάγνωσης, με σημαντικότερη το γεγονός ότι το 44% του πληθυσμού διάβασε περισσότερο. «Αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο, αλλά έχει σημασία ότι αφορά μόνο τους συστηματικούς αναγνώστες, αυτούς που ούτως ή άλλως διάβαζαν βιβλία. Από την άλλη, το 45% δεν αύξησε την αναγνωστική του πρακτική, ενώ μόλις ένα 11% τη μείωσε», ανέφερε ο ομιλητής.

    Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η μέθοδος «στόμα με στόμα» αποτελεί την καλύτερη …διαφήμιση για την επιλογή ενός βιβλίου από τους αναγνώστες. «Το 50% των αναγνωστών δήλωσαν ότι πληροφορούνται το πώς θα διαλέξουν ένα συγκεκριμένο βιβλίο από φίλους και γνωστούς και μάλιστα, στις ηλικίες 16-24 το ποσοστό αυτό αυξάνεται ακόμη περισσότερο και φτάνει το 64%», είπε ο κ. Ζάννος και συμπλήρωσε πως δεύτερη πηγή πληροφόρησης για τους Έλληνες αναγνώστες αποτελούν τα βιβλιοπωλεία. «Αυτό που λογικά άλλαξε σε σχέση με προηγούμενη έρευνα του 2011, είναι ότι πλέον στις πηγές πληροφόρησης εντάσσεται σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα», κατέληξε.

    Τέλος, ο πρόεδρος του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου, έστειλε ένα μήνυμα στους γονείς που μεγαλώνουν παιδιά να φροντίζουν από νωρίς να φέρουν τα παιδιά τους κοντά με το βιβλίο κι αυτό διότι από την έρευνα τεκμηριώνεται ότι κύριοι παράγοντες για να διαβάζει ένας άνθρωπος, είναι να έχει μεγαλώσει σε περιβάλλον όπου υπάρχουν βιβλία και υπάρχουν αναγνώστες, είτε είναι ο πατέρας ή η μητέρα, είτε ακόμη ο παππούς ή η γιαγιά.

    Η έρευνα του ΟΣΔΕΛ έχει τίτλο «Αναγνώσεις, αναγνώστες και αναγνώστριες: Το βιβλίο και το κοινό του στην Ελλάδα». Την επιστημονική διεύθυνσή της είχε ο καθηγητής κοινωνιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) Νίκος Παναγιωτόπουλος και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 1ου Διεθνούς Επαγγελματικού Προγράμματος που εγκαινιάστηκε σήμερα στη ΔΕΒΘ.
    Ζ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...