ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΘΑ ΞΑΝΑΓΙΝΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΜΑΛΘΑΚΟ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ
ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑ
ΠΡΙΝ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ, ΣΤΙΣ 7/7/2019, ΕΦΥΓΕ ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ. ΠΕΘΑΝΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 60 ΕΤΩΝ Ο ΒΛΑΣΗΣ ΡΑΣΣΙΑΣ.
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΙ ΠΟΤΝΙΑ.
Ποια πρέπει να είναι η σωστή πρακτική προσέγγιση σήμερα της Ελληνικής Πατρώας Θρησκείας;
Για το ξεπέρασμα αυτής της μεγάλης δυσκολίας των
προσπαθειών αναβίωσης της Ελληνικής Θρησκείας, ο Jean Rudhardt έχει προτείνει ήδη από το 1981 τα εξής:
«Πρέπει να
παρακολουθήσουμε τον τρόπο ζωής των αρχαίων Ελλήνων και να τους μιμηθούμε, στην
φαντασία μας… πρέπει να μιμηθούμε τις διαδρομές της σκέψης τους, τις
συναισθηματικές τους αντιδράσεις, τις συμπεριφορές τους. Οι αντιλήψεις τους
καθορίζονταν από ένα δίκτυο σχέσεων, τις οποίες πρέπει να ανασυνθέσουμε στο
μυαλό μας. Οι εικόνες τους αποκτούν την αξία τους από όλα όσα έχουν γι’ αυτούς
σημασία. Είμαστε λοιπόν υποχρεωμένοι να ανασυνθέσουμε μέσα μας ένα ανάλογο
πεδίο συνδυασμών. Οι τελετές τους βασίζονταν σε ένα συγκεκριμένο σύνολο
κοινωνικών συμπεριφορών. Πρέπει λοιπόν να αναδημιουργήσουμε νοερά όλα αυτά τα
συμφραζόμενα. Εν ολίγοις, για να κατανοήσουμε την αρχαία Ελληνική Θρησκεία,
πρέπει να εγκαταλείψουμε όσο το δυνατόν τους συνηθισμένους μας τρόπους σκέψης
και μετά ν’ ανασυνθέσουμε μία καθαρά ελληνική νοοτροπία».
Jean Rudhardt (1922 - 2003) Φιλέλληνας Ελβετός
καθηγητής του πανεπιστημίου της Γενεύης,
Ελληνιστής, ειδικός στην
Παπυρολογία και στην
ιστορία των θρησκειών.
Ο Ρουχάρντ ασχολήθηκε κυρίως με
την ελληνική θρησκεία
και την μυθολογία.
Η μονογραφία του σχετικά με τα
θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής θρησκείας με βάση τις λατρευτικές πρακτικές
στην κλασική Ελλάδα παραμένει σύγγραμμα αναφοράς. Ερεύνησε
ιδιαίτερα τους Ορφικούς
ύμνους. Έγραψε:
Βασικές
αρχές θρησκευτικής σκέψης και συστατικών πράξεων στην κλασική Ελλάδα , Droz,
Γενεύη, 1958 (διδακτορική διατριβή), Picard Edition, Παρίσι, 1992.
Μύθος,
ελληνική θρησκεία και κατανόηση των άλλων. Droz, Γενεύη, 1981 (European Journal
of Κοινωνικών Επιστημών και Cahiers Vilfredo Pareto, τόμος 19, Ν o 58).
Opera
inedita. Δοκίμιο για την ελληνική θρησκεία και έρευνα για τους ορφικούς ύμνους.
Λιέγη, 2008
Στην Ελλάδα
έχει μεταφραστεί το
βιβλίο του «ΕΡΩΣ ΚΑΙ ΑΦΡΟΔΙΤΗ
ΣΤΑ
ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»
(.
. .) Και ο Jean Rudhardt δίνει εδώ το δικό του αγώνα: μεσ’ από της αρχαίες
«πηγές», ανάμεσα στις πολυάριθμες και όχι πάντα συνάδουσες μαρτυρίες των
κειμένων, φέρνει στο φως και μας καλεί κι εμάς να δούμε μια «φλέβα» του
θησαυρού μας, μια συνέχεια. Πώς δηλαδή οι αρχαίοι Έλληνες συνέλαβαν και
εξέφρασαν στους μύθους τους τη θεϊκή οντότητα του Έρωτα, πώς αναδύθηκε στη σκέψη
τους το μυθικό πλάσμα Αφροδίτη. Γιατί; Ποιες αρχές του ανθρώπινου γένους,
βυθισμένες αινιγματικά στα περασμένα, προσπαθούσαν έτσι να εξηγήσουν; (. . .)
(ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ).
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ
Ο ναός στην ελληνική αρχαιότητα ήταν η κατοικία του θεού, το κτήριο που στέγαζε το λατρευτικό άγαλμα μιας ή περισσότερων θεοτήτων, και όχι ο χώρος συνάθροισης των πιστών, όπως στον ιουδαιοχριστιανικό κόσμο. Αυτό φανερώνει και το ουσιαστικό «ναός», που προέρχεται από το ρήμα «ναίω» (=κατοικώ). Για τους αρχαίους Έλληνες ο ναός ήταν κι αυτός ένα «άγαλμα». Άλλωστε η λέξη άγαλμα σημαίνει αυτό που κάνει το θεό να αγάλλεται, να χαίρεται. Το λατρευτικό άγαλμα τοποθετούνταν στο βάθος του ναού, πάνω στον κατά μήκος άξονα του κτηρίου. Οι πιστοί συγκεντρώνονταν στον περιβάλλοντα χώρο έξω από το κτήριο του ναού, όπου βρισκόταν και ο βωμός για την προσφορά θυσιών και την άσκηση της λατρείας. Η βασική αυτή λειτουργική ιδιομορφία του ελληνικού ναού είναι σημαντική για την κατανόηση της αρχιτεκτονικής του, καθώς υπάρχουν μαρτυρίες ότι οι ναοί σχεδιάζονταν με βάση και το άγαλμα που επρόκειτο να στεγάσουν.
Στην αρχή οι πρώτοι ναοί είναι ξύλινοι, αργότερα όμως, γίνονται από μάρμαρο.
Η κατεύθυνση ενός ναού είναι από την Ανατολή προς τη Δύση, σ' αντίθεση με τους χριστιανικούς ναούς που έχουν κατεύθυνση από τη Δύση προς την Ανατολή.
Ο
αρχαίος ελληνικός ναός δεν ήταν χώρος λατρείας, αλλά περισσότερο
αφιέρωμα της πόλεως στους θεούς. Η λατρεία γινόταν γύρω από αυτόν και
όχι στο εσωτερικό του. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι διαμορφώθηκε σαν
κτίσμα στραμμένο προς τα έξω και όχι σαν έργο με εσωτερικό χώρο. Η
είσοδος των ναών γινόταν κατά κανόνα σχεδόν από την ανατολική πλευρά του
μνημείου. Μεταξύ των ειδικών, υφίσταται πάντοτε το πρόβλημα του
ακριβούς προσανατολισμού των Ελληνικών ιερών. Είναι πιθανό να ισχύει η
θεωρία ότι οι ναοί ήσαν στραμμένοι προς το σημείο ανατολής του ηλίου κατά την ημέρα εορτής του Θεού. Μπροστά
από την είσοδο στην ανατολική πλευρά του ναού, διαμορφώνεται ο χώρος
για την συγκέντρωση των πιστών, ένα είδος πλατείας, με βωμούς για τις
θυσίες και διάφορα αφιερώματα, κυρίως γλυπτά. Στην θέση αυτή
ετοποθετούντο και στήλες με επιγραφές νόμους και ψηφίσματα της πόλεως
και εν γένει κείμενα που έπρεπε να δημοσιευθούν. Το εσωτερικό των ναών
ήταν σκοτεινό. Το φως έμπαινε μόνο από την είσοδο όταν η θύρα ήταν
ανοικτή.
Alvin Holm: "Οι ναοί εμπεριέχουν τον Θεό ή τη Θεά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και μας επηρεάζουν όπως συμβαίνει και με ένα μουσικό όργανο, σε ένα υπόκωφο επίπεδο. Η αντήχηση της γης βρίσκει αγωγό τους κίονες οι οποίοι λειτουργούν σαν μπαταρίες. Αυτές με την σειρά τους παράγουν ένα είδος ενέργειας και μας επηρεάζουν χωρίς όμως εμείς να το γνωρίζουμε. Όταν κανείς πλησιάζει μεταξύ αυτών των κιόνων μπορεί να νιώσει την ένταση.
Μπορείς να κλείσεις τα μάτια και να περάσεις μεταξύ των κιόνων γνωρίζοντας ότι κάτι συμβαίνει. Υπάρχει η γενική υπόθεση ότι πρόκειται για θεραπευτικά κέντρα ακόμη και αν δεν ήταν ασκληπιείο. Εδώ λαμβάνει χώρα η θεραπεία, είτε αυτή είναι ψυχική, πνευματική η φυσική. Όταν βρίσκεσαι κοντά σε ναό δεν είναι αναγκαίο να μπεις μέσα. Αρκεί να σταθείς μπροστά ή δίπλα στο ναό ή καλύτερα μεταξύ των κιόνων και θα νιώσεις την αναταραχή μέσα στο σώμα σου να μεταφράζεται σε αρμονία".
"Οι ναοί βρίσκονται σε συγκεκριμένα σημεία. Δεν είναι κάθε σημείο κατάλληλο. Σημεία όπου η ενέργεια είναι αντιληπτή από την υπερευαίσθητη ψυχή. Οι ναοί είναι κατασκευασμένοι έτσι ώστε να ενισχύουν αυτές τις ενέργειες. Σήμερα, αν και δεν είμαι ο μόνος που σκέφτεται κατά αυτό τον τρόπο, αν και εφαρμόζω τις αρχές αυτές στους ναούς, μου φαίνεται πως πρόκειται για μια πολύ χαμηλή αντήχηση της τάξης των 8 Χερτζ. 7-9 Χερτζ πολύ χαμηλό επίπεδο κάτω από το όριο αντίληψης το οποίο λαμβάνεται μόνο από το σώμα μας και μόνο υποσυνείδητα".
"Πολύ πριν τους Έλληνες η ανθρωπότητα σε κάθε μέρος τους κόσμου κατανόησε πως ορισμένα πετρώματα κάθετα τοποθετημένα ήταν σημαντικά. Βάζοντας τα χέρια γύρω τους κατανόησαν την ενέργειά τους. Η σπουδαία συμβολή των Ελλήνων ήταν να βελτιστοποιήσουν και να καθορίσουν αυτές τις αναλογίες όπως αυτές του βιολιού. Συνεπώς δεν γίνεται καμία βελτίωση στους ναούς του 4ου-5ου αιώνα. Ήταν τόσο καλοφτιαγμένοι που δεν υπήρχε περιθώριο βελτίωσης. Επιπλέον αυτό αποτυπώνεται και καθορίζεται στα μαθηματικά".
Γιατί νιώθουμε περίεργα στους αρχαίους τόπους λατρείας;
Alvin Holm: "Μερική ευθύνη φέρει η τοποθεσία. Υπάρχουν ιδιαίτερες τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο που συμβαίνουν τέτοια φαινόμενα και πολλά από αυτά δεν είναι μαρκαρισμένα με ναούς, άλλα με πέτρινους κύκλους. Η Ελληνική και πάλι επιτυχία αφορά στην βελτιστοποίηση τους. Δεν πρόκειται πλέον για ορθούς ασμίλευτους λίθους στο έδαφος αλλά για μια μπαταρία πετρωμάτων.
Η αρχαία αυτή πολύτιμη γνώση αποδίδεται κυρίως στον Πυθαγόρα για τον οποίο πολλοί υποστηρίζουν πως μελετούσε πρότερη γνώση, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι η γνώση προήρθε από τη Μεσόγειο και έπειτα διασκορπίστηκε. Άλλοι μιλάνε για γνώση που ήρθε από τον βορρά. Ωστόσο η γνώση αυτή σαφώς ξεπερνά τον άνθρωπο. Η επιτυχία ωστόσο παραμένει πως αυτοί οι άνθρωποι μπόρεσαν να αντιληφθούν την τάξη του σύμπαντος και πως αυτό αναπνέει, τον ρυθμό της γης".
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να χτιστούν σε προσεγμένες τοποθεσίες και να εγκαινιαστούν με ανάλογες τελετές σε όλους τους 10.000 Ελληνικούς οικισμούς (πόλεις και χωριά) 10.000 Ελληνικοί Ναοί.
Πρότασή
μου είναι το εσωτερικό των Ελληνικών Ναών να τροποποιηθεί
έτσι ώστε να γίνει χώρος συγκέντρωσης και πνευματικής
περισυλλογής των Ελλήνων εντός των Ναών.
Η γλώσσα των Ελληνικών τελετουργιών στους Ναούς μας ασφαλώς θα γίνεται στην αρχαία Ελληνική.
Το πρόβλημα της Εβδομάδος και των εορτών.
Ύμνος εις Ήλιον – Μεσομήδους του Κρητός,
2ος αι. μ.χ.
ροδόεσσαν ος άντυγα πώλων
πτανοίς υπ” ίχνεσσι διώκεις,
χρυσέαισιν αγαλλόμενος κόμαις
περί νώτον απείριτον ουρανού
ακτίνα πολύστροφον αμπλέκων,
αίγλας πολυδερκέα παγάν
περί γαίαν άπασαν ελίσσων,
ποταμοί δε σέθεν πυρός αμβρότου
τίκτουσιν επήρατον αμέραν.
Σοι μεν χορός εύδιος αστέρων
κατ” Όλυμπον άνακτα χορεύει
άνετον μέλος αιέν αείδων
Φοιβηίδι τερπόμενος λύρα.
Γλαυκά δε πάροιθε Σελάνα
χρόνον ώριον αγεμονεύει
λευκών υπό σύρμασι μόσχων,
γάνυται δέ τέ σοι νόος ευμενής
πολυείμονα κόσμον ελίσσων.
Ύμνος στον Ήλιο
που το ρόδινο άρμα σου, με των νεαρών
ίππων τις ιπτάμενες οπλές οδηγείς,
αγαλλόμενος με την χρυσή κόμη σου
στο απέραντο άνοιγμα του ουρανού,
συστρέφοντας την πολύστροφη ακτίνα σου,
την περίβλεπτη πηγή της λαμπρότητας
ελίσσοντας γύρω από ολόκληρη τη γη.
Κι οι ποταμοί του αθάνατου πυρός σου
γεννούν την αξιαγάπητη μέρα.
Για σένα ο φωτεινός χορός των άστρων
χορεύει στον άρχοντα Όλυμπο,
διαρκώς ψάλλοντας μέλος ευφρόσυνο,
τερπόμενος με την λύρα του Φοίβου,
και η γλαυκή Σελήνη κατωθέ σου
ηγεμονεύει τον χρόνο με τις εποχές του,
με το άρμα της που το σέρνουν λευκοί ταύροι.
Κι ευφραίνεται ο ευμενής νούς σου,
περιδιαβαίνοντας τον πολύμορφο κόσμο!
ΓΕΝΝΗΣΗ (ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ), ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΙΑ
Προφανώς η Πατρώα θρησκεία μας, εκτός των άλλων σημαντικών εορτών της, θα σφραγίζει την ζωή των πιστών της με τους τρεις πιο σημαντικούς σταθμούς στην ζωή τους. Την γέννηση (με την ονοματοδοσία του νέου της μέλους), τον γάμο και την κηδεία.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΛΕΤΗ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑΣ ΘΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ;
Τι ήταν αρχικά το ιουδαϊκό βάπτισμα;
Ναζωραίος
(ναζηραίος, ναζιραίος, Ναζαρέτ, όλα ονόματα από την ίδια ρίζα),
στα Εβραϊκά na • zir ( נָזִיר , n - z - r ), προφέρεται naw • zeer
σημαίνει «ο αφιερωμένος». Αυτή η λέξη βασίζεται σε αποσπάσματα από
την Γένεση και το Δευτερονόμιο.
Ο
Ναζωραίος ήταν ένα άτομο αφιερωμένο στο Θεό από τη γέννηση, όπως ο
Σαμψών και ο Σαμουήλ, για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα. Η λέξη
nazur στην αραμαϊκή σχετίζεται με Nazir. Υπάρχουν αρκετές
αναφορές στους Ναζιρίτες / Ναζηραίους στην Παλαιά Διαθήκη και στην
Καινή Διαθήκη. Ένας Ναζωραίος ή Ναζιρίτης Nazarite ( נְזִיר )
ήταν ένας Ισραηλίτης, που είχε δώσει ειδικούς όρκους για
αφοσίωση στο Γιαχβέ, σύμφωνα με τους οποίους ο ίδιος θα απείχε για
μια καθορισμένη περίοδο του χρόνου από τη χρήση αλκοόλ, το κόψιμο
των μαλλιών και το πλησίασμα σε πτώματα.
Στο τέλος αυτής της περιόδου θα έπρεπε να βυθίσει τον εαυτό του στο νερό. Έτσι το βάπτισμα του Ιησού ( Ματθαίος 3:13 - 15 ) από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, θα μπορούσε να είχε γίνει για να εκπληρώσει ο Ναζηραίος τον όρκο του. Μόλις βαφτίστηκε από τον ξάδελφό του Ιωάννη Πρόδρομο, απελευθερώθηκε έτσι από την ισχύ του Ναζιραϊκού αφιερώματος και μπορούσε πλέον να "διδάξει".
«Επειδή μερικοί συνελήφθησαν (αν και αξιώθηκαν το χριστιανικό βάπτισμα) διακατεχόμενοι από την πλάνη των ανόσιων μυσαρών Ελλήνων,
να διαπράττουν εκείνα που δικαιολογημένα εξοργίζουν τον φιλάνθρωπο
(βιβλικό) θεό (μας)... Αυτοί θα υποβληθούν στην αντίστοιχη τιμωρία και
μάλιστα με πνεύμα επιείκειας (!) αν επιμείνουν στην πλάνη των Ελλήνων, θα υποβληθούν στην έσχατη των ποινών.
Αν δεν έχουν αξιωθεί ακόμα το σεβαστό βάπτισμα,
θα πρέπει να παρουσιαστούν στις ιερότατες εκκλησίες μας, μαζί με τις
συζύγους και τα παιδιά τους και μαζί με όλους του οίκου τους, για να
διδαχθούν την αληθινή πίστη των χριστιανών. Αφού διδαχθούν και αποβάλουν
την πλάνη που τους διακατείχε προηγουμένως, θα πρέπει να ζητήσουν το σωτήριο βάπτισμα.
Διαφορετικά ας γνωρίζουν ότι αν παραμελήσουν να το κάνουν (να
ζητήσουν δηλαδή μόνοι τους το σωτήριο βάπτισμα!) δεν θα έχουν κανένα
πολιτικό δικαίωμα, ούτε θα τους επιτραπεί να είναι ιδιοκτήτες
περιουσίας, ούτε κινητής, ούτε ακίνητης. θα τούς αφαιρεθούν τα πάντα και
θα εγκαταλειφθούν στην ένδεια και επιπλέον, θα υποβληθούν στις έσχατες
τιμωρίες. Θα παρεμποδίσουμε δε κάθε μάθημα (κλείσιμο σχολών!), που
διδάσκεται από όσους πάσχουν από την νόσο και την μανία (μάθησης!) των
ανόσιων Ελλήνων, ώστε προσποιούμενοι ότι διδάσκουν, να μη μπορούν πια να
διαφθείρουν της ψυχές των μαθητών τους με δήθεν αλήθειες. Αν (λοιπόν)
φανεί κάποιος τέτοιος άνθρωπος και δεν τρέξει στις εκκλησίες μας, μαζί
με όλους τους συγγενείς και τους οικείους του, θα τιμωρηθεί με τις
προαναφερθείσες ποινές.
«Θεσπίζουμε
δε και νόμο, σύμφωνα με τον οποίο τα παιδιά, όταν είναι σε μικρή
ηλικία, θα πρέπει να βαπτίζονται αμέσως και χωρίς αναβολή, (ιδού ο
υποχρεωτικός νηπιοβαπτισμός!) όσοι δε είναι μεγαλύτεροι στην ηλικία,
πρέπει να συχνάζουν στις ιερότατες εκκλησίες μας και να διδάσκονται τις
θείες γραφές και τους (βιβλικούς) κανόνες. Αφού δε εννοήσουν και
αποβάλουν την παλαιά (αρχαιο-ελληνική) τους πλάνη, θα μπορέσουν να
δεχθούν το βάπτισμα και στη συνέχεια να διαφυλάξουν την αληθινή πίστη
των ορθόδοξων χριστιανών.
Όσοι
δε, έχουν κάποιο στρατιωτικό ή άλλο αξίωμα, ή μεγάλη περιουσία και για
να κρατήσουν τα προσχήματα (προσποιούμενοι τους πιστούς) ήλθαν ή
πρόκειται να έλθουν να βαπτιστούν, αλλά αφήνουν τις γυναίκες τους και τα
παιδιά τους και τα υπόλοιπα μέλη του οίκου τους μέσα στην ελληνική
πλάνη, διατάσσουμε να δημευθεί η περιούσια τους, να αποκλεισθούν από τα
πολιτικά δικαιώματά τους και να υποβληθούν σε αντάξιες τιμωρίες, αφού
είναι φανερό ότι πήραν το βάπτισμα χωρίς καθαρή πίστη. Θεσπίζουμε αυτούς τους νόμους για τους αλητήριους Έλληνες».
ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΕΙΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ 1.10.10
Αποσπάσματα
από το βιβλίο: «Η αντιπαγανιστική νομοθεσία της ύστερης Ρωμαϊκής
αυτοκρατορίας μέσα απ' τους κώδικες» Εκδόσεις ΚΑΤΑΡΤΙ.
Η γνώμη μου είναι ότι το βάπτισμα στο νερό (ή κάτι ανάλογο) στην ονοματοδοσία, θα πρέπει να υπάρχει και στην τελετή ονοματοδοσίας της Πατρώας Θρησκείας.
ΓΑΜΟΣ
Ο γάμος και η τελετή του γάμου θα πρέπει να παραπέμπουν στους γεννήτορες του Ελληνικού Έθνους, στον Έλληνα με την Ορσηίδα και στον Δευκαλίωνα με την Πύρρα.
Το 2015 και το 2017, το Πρωτοδικείο και το
Εφετείο απέρριψαν την αίτηση του Υπάτου Συμβουλίου για επίσημη αναγνώρισή του
ως νομικού προσώπου θρησκευτικού χαρακτήρα και η υπόθεση έχει φθάσει στον Άρειο
Πάγο.
Στις 24 Φεβρουαρίου 2017 ωστόσο, η Ελληνική Εθνική Θρησκεία κατέστη
«γνωστή» κατά την έννοια που αποδίδει το Σύνταγμα (δεκτή στα ληξιαρχεία,
έγκυροι θρησκευτικοί γάμοι, κ.λπ.) έπειτα από χορήγηση από τις αρμόδιες αρχές
αδείας ιδρύσεως και λειτουργίας λατρευτικού χώρου στην Αθήνα
(ΑΔΑ:Ω76Α4653ΠΣ-94Ξ).
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου