ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

09 Απριλίου 2021

ΜΗΝΗΣ (ΜΙΝΩΑΣ) Ή ΝΑΡΜΕΡ: Ο ΠΡΩΤΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΦΑΡΑΩ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΚΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (3.000 Π.Χ.).

 




Κατά την Προδυναστική περίοδο στην  περιοχή της  Αιγύπτου  (περ. 5.400-3.000 π.Χ.), διάφορα αυτόνομα βασίλεια, με ξεχωριστές θεότητες, διαφορετικά σύμβολα, αλλά κοινή την  χρήση βασικών ιερογλυφικών στοιχείων και την πίστη στη μεταθανάτιο ζωή, αναπτύχθηκαν στο νότιο και στο βόρειο τμήμα της Αιγύπτου. Τα κύρια χαρακτηριστικά δημιουργήματά τους, είναι λίθινα αγγεία, χρωματοτρίπτες (για τον καλλωπισμό), κεφαλοθραύστες,  τελετουργικά μαχαίρια, εμπεριέχουν τα βασικά στοιχεία του φαραωνικού πολιτισμού. 

Το 3000 π.Χ. επιτυγχάνεται η ενοποίηση της Αιγύπτου από τον Φαραώ Νάρμερ ή Άχα που, ταυτίζεται με τον βασιλιά Μήνη σύμφωνα με τον Μανέθωνα.

 

Ακολουθεί η πρωτοδυναστική περίοδος (περ. 3000-2575 π.Χ., 1η-3η Δυν.), η οποία σηματοδοτείται από την καθιέρωση της θεοκρατικής μοναρχίας, όπου ο Φαραώ, απόλυτος μονάρχης, ταυτίζεται με τον θεό Ώρο, και θεωρείται ενσάρκωσή του θεού στη γη. Εδραιώνεται η τάξη των ευγενών και εξελίσσονται τα ιερογλυφικά. Τα αγάλματα και ειδώλια των φαραώ, των κοινών ανθρώπων και των ιερών ζώων χαρακτηρίζονται από μετωπικότητα, μνημειακότητα και φυσιοκρατία, ενώ τα ανάγλυφα από τη στενή σχέση λόγου (ιερογλυφικών) και εικόνας.

Ο Μήνης ταυτίζεται κατά τον Μανέθωνα με τον βασιλιά Μινωα της Κρήτης.  Ο Μήνης ή Ναρμέρ, ήταν ο πρώτος βασιλιάς της Αρχαίας Αιγύπτου. Ένωσε τα βασίλεια της Άνω Αγύπτου και Κάτω Αιγύπτου, έγινε ο πρώτος βασιλιάς της Αιγύπτου και ιδρυτής της 1ης Δυναστείας (τέλος της 4ης χιλιετίας π.Χ.). Ο Ηρόδοτος τον αναφέρει ως Μήνα και ιδρυτή της Μέμφιδας που βρισκόταν στα παλιά σύνορα των δύο βασιλείων και έγινε η νέα πρωτεύουσα της Αιγύπτου. Του πιστώνεται η ίδρυση πολλών ναών και κατασκευές φραγμάτων. Λέγεται ότι βασίλευσε επί 28 ή 30 ή, κατά τον Ευσέβιο, 60 έτη. Ο Ευσέβιος, σε κείμενο που διασώζει από το έργο του Μανέθωνα, αναφέρει ότι έκανε εκστρατεία έξω από τα σύνορα της χώρας και δοξάστηκε για τα κατορθώματά του. Κατά το ίδιο έργο, ο θάνατός του προήλθε από επίθεση ιπποπόταμου και τον διαδέχτηκε ο γιος του Άθωθις. Σύμφωνα με τον Αιγύπτιο ιερέα και συγγραφέα Μανέθων ο Μίνωας βασίλεψε στην Αίγυπτο πριν τον κατακλυσμό. Ο Μίνωας μαζί με τους επτά επόμενους βασιλείς απογόνους του βασίλεψαν 253 έτη, η ηγεμονία τους ήταν μετά τη βασιλεία των θεών σε αυτή των ημίθεων. 

Ο Μίνωας στην ελληνική μυθολογία ήταν βασιλιάς της   Κρήτης. Το βασίλειο του Μίνωα περιελάμβανε ολόκληρη την Κρήτη, που είχε εκατό πόλεις, και τις Κυκλάδες, που λέγονταν Μινωίδες. Πρωτεύουσα του μινωικού βασιλείου ήταν η Κνωσός. Από το Μίνωα πήρε την ονομασία του ο Μινωικός πολιτισμός, που αναπτύχθηκε στην Κρήτη από το 3000 έως το 1450 π.Χ..  Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ο Μίνωας ήταν πολύ σοφός και με αξιόλογο νομοθετικό έργο. Επιπλέον ο Όμηρος του πλέκει το εγκώμιο, κάτι που -σύμφωνα πάντα με τον Πλάτωνα- δεν συνήθιζε.  Ο Μίνωας έπαιρνε τους νόμους από τον ίδιο τον Δία κάθε εννιά χρόνια σε σπηλιά της Δίκτης, στο περίφημο Δικταίον Άντρον. Η διοίκηση του Μίνωα θεωρήθηκε ανθρωπιστική και δίκαιη και γι' αυτό το λόγο, σύμφωνα με το μύθο, ορίστηκε ως ένας από τους κριτές του Άδη μαζί με τον αδερφό του Ραδάμανθυ και τον Αιακό. Ο Μίνωας όμως λάμβανε τις τελικές αποφάσεις.

 

Ο  ΝΑΡΜΕΡ ή ΜΗΝΗΣ βασίλευσε σύμφωνα με την μετάφραση των Σέξτου/Ιώσηπου 62 χρόνια και σύμφωνα με την μετάφραση του Ευσέβιου 30 χρόνια, ο λίθος του Παλέρμου έχει κενό το όνομα του, υιός του Κά,  τοπικού βασιλιά της Άνω - Αιγύπτου στην Ιερανκούπολη προστατευόμενος βασιλιάς του θεού Ώρου. Κατάκτησε την Κάτω ή βόρεια Αίγυπτο στο Δέλτα του Νείλου ενοποιώντας την χώρα, η παλέτα του Ναρμέρ που βρέθηκε με την μορφή του τον απεικονίζει να κατακτά όλους τους λαούς που ζούσαν στις λασπώδεις περιοχές του   Δέλτα, περιγράφεται σάν μεγάλος κατακτητής. Έκανε πολλές εκστρατείες έξω απο την Αίγυπτο, δοξάστηκε για τα κατορθώματα του και πέθανε απο επίθεση ιπποπόταμου τον διαδέχθηκε ο γιός του Άθωθις.

Ο ΑΘΩΘΙΣ ο ιατρός κατά πολλούς ταυτίζεται με τον θεό Ασκληπιό, γιός και διάδοχος του Ναρμέρ/Μήνη βασίλευσε σύμφωνα με την μετάφραση των Σέξτου/Ιώσηπου 57 χρόνια και σύμφωνα με την μετάφραση του Ευσέβιου 27 χρόνια. Ήταν μεγάλος γιατρός κατά τον Στοβαίο,  έγραψε πολλά συγγράμματα ανατομίας ενώ κατά τον  Απολλόδωρο είχε γίνει τόσο σπουδαίος χειρουργός που μπορούσε να ανασταίνει ακόμα και νεκρούς,  γι'αυτό ο Ζεύς τον κατακεραύνωσε. Οι ιστορικές πηγές δέν έχουν επιβεβαιώσει αυτά που έχουν γράψει οι αρχαίοι συγγραφείς για τις ιατρικές του γνώσεις που τον ταυτίζουν με Ασκληπιό, το μόνο που αναφέρουν είναι οτι πέθανε και αυτός από επίθεση ιπποπόταμου, όπως ο πατέρας του.

Ο ΚΕΝΚΕΝΗΣ γιός και διάδοχος του Άθωθις βασίλευσε σύμφωνα με την μετάφραση των Σέξτου/Ιώσηπου 31 χρόνια και σύμφωνα με την μετάφραση του Ευσέβιου 39 χρόνια ενώ η στήλη στον λίθο του Παλέρμου λέει 41 χρόνια. Αναφέρονται πολλές μάχες που έγιναν την εποχή της βασιλείας του με κάποιον Ασιατικό λαό ο οποίος έκανε επιδρομές στην χώρα της  Αιγύπτου.

Ο  ΟΥΕΝΕΦΗΣ γιός και διάδοχος του Κενκένη βασίλευσε σύμφωνα με την μετάφραση των Σέξτου/Ιώσηπου 23 χρόνια και σύμφωνα με την μετάφραση του Ευσέβιου 42 χρόνια, την περίοδο της βασιλείας του ξέσπασε μεγάλος λιμός στην Αίγυπτο. Ο ΟΥΣΑΦΑΙΔΟΣ γιός και διάδοχος του Κενκένη βασίλευσε κατά τους μεταφραστές του Μανέθωνα 20 χρόνια αλλά οι Αιγυπτιολόγοι απο τον λίθο του Παλέρμου συμπεραίνουν οτι βασίλευσε 40 χρόνια τα πρώτα υπο την επίβλεψη της μητέρας του Μεριτνέθ επειδή ήταν ανήλικος. Ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον τίτλο"βασιλιάς της Άνω και Κάτω Αιγύπτου" με το διπλό στέμμα με την λευκή και την κόκκινη ταινία χαρακτηριστικά χρώματα των δύο βασιλείων, έκανε πολλές εκστρατείες σε μιά απο αυτές όπως φαίνεται απο επιγραφή στην Άβυδο κατακτά το Σινά. Την εποχή της βασιλείας του έγιναν πολλές μεγάλες καινοτομίες όπως η χρήση του γρανίτη σάν οικοδομικό υλικό γι'αυτό ο τάφος του στην Άβυδο έχει δάπεδο απο γρανίτη, εισήγαγε και την αρίθμηση με ιερογλυφικά.

Ο ΜΙΕΒΙΔΟΣ πιθανότατα δέν είναι γιός του Ουσαφάιδος επειδή τον διαδέχθηκε σε μεγάλη ηλικία, βασίλευσε σύμφωνα με τους μεταφραστές του Μανέθωνα 26 χρόνια αλλά Αιγυπτιολόγοι έχουν βγάλει το συμπέρασμα οτι βασίλευσε μόνο 10. Στα τέλη της βασιλείας του ξέσπασε δυναστική κρίση ο ίδιος ανατράπηκε βίαια απο τον γιό του Μέμψη ο οποίος έφτασε στο σημείο να σβήσει ακόμα και το όνομα του πατέρα του απο τους βασιλικούς τάφους. Ο τάφος του Μιέβιδου σε αντίθεση με τους τάφους των υπόλοιπων φαραώ που ήταν κατασκευασμένοι με πολύτιμα πετρώματα ήταν απο κακής ποιότητας ξύλου κάτι που εξηγεί το μίσος του γιού του Μέμψη στον πατέρα του.

Ο ΜΕΜΨΗΣ γιός και διάδοχος του Μιέβιδου, ανέτρεψε βίαια τον πατέρα του κατά τους μεταφραστές του Μανέθωνα βασίλευσε 18 χρόνια αλλά Αιγυπτιολόγοι έχουν βγάλει το συμπέρασμα οτι βασίλευσε μόνο 8. Αιγυπτιολόγοι έχουν διαπιστώσει οτι υπήρξαν πολλές καταστροφές την περίοδο της βασιλείας του οι οποίες ερμηνεύονται σάν θεία τιμωρία λόγω της κάκιστης συμπεριφοράς που έδειξε στον πατέρα του, σε αντίθεση με τον πατέρα του για τον οποίο κατασκεύασε τάφο κακής ποιότητας,  για τον εαυτό του ο τάφος που κατασκεύασε ήταν πολυτελέστατος.

Ο ΒΙΗΝΕΧΗΣ γιός και διάδοχος του Μέμψη τελευταίος βασιλιάς της 1ης δυναστείας βασίλευσε 26 χρόνια σύμφωνα με τους μεταφραστές του Μανέθωνα αλλά Αιγυπτιολόγοι ανεβάζουν τα χρόνια βασιλείας του στα 33. Επανέφερε την ευημερία στην Αίγυπτο που είχε κλονιστεί σημαντικά την εποχή του Μέμψη αλλά ταραχές στα τελευταία χρόνια της βασιλείας του είχαν σάν αποτέλεσμα την ανατροπή ακόμα και της δυναστείας.

 

Ύστερη Προδυναστική Περίοδος: 3100  π.Χ. περίπου.

Πρωτεύουσα περιφερειακής δυναστείας: Θήβες. Όνομα Φαραώ : Κα, Ρο, Νάρμερ. Πρώιμη Δυναστική Περίοδος: 2.950 - 2.650. 1η Δυναστεία (2.950 - 2.770 π.Χ.): Όνομα Φαραώ : Μήνης (Αχά), Βάντι, Τζέρ, Τζέτ, Ντεν (Ουντιμού), Ενεζίμπ, Σεμερκχέτ, Κάα.

 «Αυτό που σήμερα αποκαλείται Χριστιανική θρησκεία, υπήρχε ήδη ανάμεσα στους αρχαίους και δεν έλειπε και στις απαρχές της ανθρώπινης φυλής. Όταν ο Χριστός εμφανίστηκε ένσαρκος, η αληθινή θρησκεία που ήδη υπήρχε, έλαβε την ονομασία Χριστιανική ». Άγιος Αυγουστίνος (300 μ.χ.).




ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ : ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΣΚΛΗΡΟΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ 

Email: greek.history.and.prehistory99@gmail.com


https://el.m.wikipedia.org/wiki/Μήνης
http://tro-ma-ktiko.blogspot.gr/2017/09/o_20.html
http://oodegr.com/oode/istoria/egyptos1/egypt1.htm
http://laonikos13galanis.blogspot.gr/…/10/blog-post_835.html
Αιγυπτιακό Μαντείο
Αιγυπτιακό Μορφωτικό Κέντρο - Αθηνών المركز الثقافي المصري أثينا
Αιγυπτιολογία
Αρχαιολογία
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Αρχαιοι Πολιτισμοι
ΑΡΧΑΙΟΙ ΤΟΠΟΙ (ANCIENT PLACES)
Ελληναρες
Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών Καλαμάτας


ΖΗΝΩΝ  ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...