ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΡΕΥΝΑ: «Ο ιός αναπαράγεται στα ανθρώπινα κύτταρα και επιβιώνει για χρόνια στο ανθρώπινο σώμα. Μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα σε ολόκληρο το σώμα και ιδίως την καρδιά και τον εγκέφαλο. Θα έχουμε περιστατικά καρδιακής ανεπάρκειας και άνοιας πρώιμης έναρξης σε ασθενείς που νόσησαν από COVID-19 και είχαν ασυμπτωματική νόσο ή ήπια συμπτώματα κατά την οξεία φάση της COVID-19». ΑΥΤΟ ΚΑΝΕΙ Η «ΦΥΣΙΚΗ ΑΝΟΣΙΑ» ΚΑΙ ΤΟ «ΟΧΙ ΣΤΑ ΕΜΒΟΛΙΑ» ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΑΝΤΙΕΜΒΟΛΙΑΣΤΕΣ «ΙΑΤΡΟΙ».
Εμείς πάμε για “φούντο” τα ναυπηγεία μας και οι Τούρκοι κερδίζουν δουλειές. Παρ’ όλο που μέχρι και πριν από λίγα χρόνια η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Τουρκίας εξειδικευόταν παραδοσιακά σε μικρά εμπορικά σκάφη και γιοτ, τις τελευταίες δεκαετίες αυξάνει την ανταγωνιστικότητά της, εισερχόμενη στην κατασκευή μεγαλύτερων αλλά και πιο εξειδικευμένων πλοίων.
Η Τουρκία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος κατασκευαστής σούπερ γιοτ στον κόσμο μετά την Ιταλία και την Ολλανδία.
48 εταιρίες – 441 σούπερ γιοτ
Σαράντα οκτώ εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ζώνη έχουν παραδώσει συνολικά 441 σούπερ γιοτ και πλοία τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Μόνο το 2019, 47 σούπερ γιοτ με αθροιστικό μήκος 802 μέτρων βγήκαν στη θάλασσα στην ελεύθερη ζώνη της Αττάλειας, δημιουργώντας έσοδα ύψους 95 εκατομμυρίων δολαρίων για τα ναυπηγεία. Ένα έσοδο που αγγίζει τα $120.000 ανά μέτρο σκάφους.
Τα σκάφη που χτίστηκαν στην Αττάλεια το περασμένο έτος πωλήθηκαν στις Κάτω Χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Κατάρ, την Κροατία, την Ακτή του Ελεφαντοστού, την Πορτογαλία, τη Τζαμάικα, τη Ρωσία, το Ομάν και το Τζιμπουτί.
«Μεταξύ των παραδόσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2019 είναι το σούπερ πολυτελές σκάφος μήκους 63 μέτρων, το οποίο πωλήθηκε για 40 εκατομμύρια δολάρια σε έναν βρετανό επιχειρηματία», ανέφερε ο Γκιουρσές.
Έσοδα και από το σέρβις
Το επόμενο στοίχημα της Ελεύθερης Ζώνης της Ατταλείας είναι να παρέχει υπηρεσίες συντήρησης και επισκευών για σούπερ γιοτ και ιστιοφόρα πολυτελείας.
Μέχρι σήμερα έχουν προσέλθει για συντήρηση συνολικά 130 – για τα 111 οι εργασίες ολοκληρώθηκαν και παραδόθηκαν στους ιδιοκτήτες τους. Τα τοπικά ναυπηγεία παρήγαγαν 34 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από την παροχή υπηρεσιών συντήρησης», ανέφερε ο Gürses. Το 2019, 13 γιοτ έφτασαν στην ελεύθερη ζώνη για να λάβουν υπηρεσίες συντήρησης. Για δέκα ολοκληρώθηκαν ήδη.
Επενδύσεις
Τώρα η Τουρκία επενδύει για να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις. 0ι εργασίες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2020. Μια επένδυση για την επέκταση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Με αυτή τη νέα επένδυση, η τρέχουσα συνατότητα εξυπηρέτησης σούπερ γιοτ ως 50 μέτρα και 500 τόνους θα αυξηθεί στα 90 μέτρα και τους 2000 τόνους.
Η συνολική επένδυση θα φτάσει τα $20 εκατ. μόνο για την περιοχή της Αττάλειας.
Το πρότζεκτ GY95. Πρόκειται για την εντυπωσιακή θαλαμηγό, μήκους 95 μέτρων, που ναυπηγείται αυτή την περίοδο στο Πέραμα από την Golden Yachts.
Η Τουρκία κατατάσσεται ανάμεσα στις 10 πρώτες χώρες παγκοσμίως αναφορικά με τον αριθμό επισκευής αλλά και ναυπήγησης πλοίων. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι είναι η 5η παγκοσμίως «δύναμη» στην ανακύκλωση πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Υποθέσεων της Τουρκίας, 70 ναυπηγεία είναι σήμερα ενεργά στη χώρα. Τα περισσότερα βρίσκονται στις περιοχές της Τούζλα, της Γιάλοβα καθώς και στην ευρύτερη περιοχή του Ιζμίτ, ενώ τα τελευταία χρόνια αυξάνονται οι επενδύσεις στον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας αλλά και της ναυπηγοεπισκευής στις επαρχίες της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου.
Μόνο τα ναυπηγεία που βρίσκονται στην ελεύθερη ζώνη της Αττάλειας στη νοτιοανατολική Τουρκία, έχουν εισπράξει συνολικά 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, είπε ο Ζεκί Γκιουρσές, γενικός διευθυντής της Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών της Αττάλειας.
Η Τουρκία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος κατασκευαστής σούπερ γιοτ στον κόσμο μετά την Ιταλία και την Ολλανδία.
Η Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών της Αττάλειας είναι ο βασικός ναυπηγικός κόμβος. Τον ακολουθούν η περιοχή από την περιοχή Tuzla της Κωνσταντινούπολης και η περιοχή του Μπόντρουμ (Αλικαρνασσός) της επαρχίας Μούγκλα.
48 εταιρίες – 441 σούπερ γιοτ
Σαράντα οκτώ εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ζώνη έχουν παραδώσει συνολικά 441 σούπερ γιοτ και πλοία τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Μόνο το 2019, 47 σούπερ γιοτ με αθροιστικό μήκος 802 μέτρων βγήκαν στη θάλασσα στην ελεύθερη ζώνη της Αττάλειας, δημιουργώντας έσοδα ύψους 95 εκατομμυρίων δολαρίων για τα ναυπηγεία. Ένα έσοδο που αγγίζει τα $120.000 ανά μέτρο σκάφους.
Τα σκάφη που χτίστηκαν στην Αττάλεια το περασμένο έτος πωλήθηκαν στις Κάτω Χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Κατάρ, την Κροατία, την Ακτή του Ελεφαντοστού, την Πορτογαλία, τη Τζαμάικα, τη Ρωσία, το Ομάν και το Τζιμπουτί.
«Μεταξύ των παραδόσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2019 είναι το σούπερ πολυτελές σκάφος μήκους 63 μέτρων, το οποίο πωλήθηκε για 40 εκατομμύρια δολάρια σε έναν βρετανό επιχειρηματία», ανέφερε ο Γκιουρσές.
Έσοδα και από το σέρβις
Το επόμενο στοίχημα της Ελεύθερης Ζώνης της Ατταλείας είναι να παρέχει υπηρεσίες συντήρησης και επισκευών για σούπερ γιοτ και ιστιοφόρα πολυτελείας.
Μέχρι σήμερα έχουν προσέλθει για συντήρηση συνολικά 130 – για τα 111 οι εργασίες ολοκληρώθηκαν και παραδόθηκαν στους ιδιοκτήτες τους. Τα τοπικά ναυπηγεία παρήγαγαν 34 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από την παροχή υπηρεσιών συντήρησης», ανέφερε ο Gürses. Το 2019, 13 γιοτ έφτασαν στην ελεύθερη ζώνη για να λάβουν υπηρεσίες συντήρησης. Για δέκα ολοκληρώθηκαν ήδη.
Επενδύσεις
Τώρα η Τουρκία επενδύει για να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις. 0ι εργασίες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2020. Μια επένδυση για την επέκταση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Με αυτή τη νέα επένδυση, η τρέχουσα συνατότητα εξυπηρέτησης σούπερ γιοτ ως 50 μέτρα και 500 τόνους θα αυξηθεί στα 90 μέτρα και τους 2000 τόνους.
Η συνολική επένδυση θα φτάσει τα $20 εκατ. μόνο για την περιοχή της Αττάλειας.
Τρίτη ναυπηγική δύναμη η Τουρκία
807 σούπερ γιοτ κατασκευάζονται αυτήν την στιγμή στα ναυπηγεία του πλανήτη.
Το μεγαλύτερο γιοτ που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή είναι το Project REV ένα σκάφος 182,9 μέτρων που χτίζουν τα νορβηγικά ναυπηγεία Vard. Θα είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό σκάφος του πλανήτη όταν καθελκυστεί, παίρνοντας το ρεκόρ από το Azzam μήκους 180 μέτρων.
Η Ιταλία παραμένει πρωταθλήτρια στην παραγωγή σούπεργιοτ – κατασκευάζει σχεδόν τα μισά σκάφη στον κόσμο – 398 από τα 807 – συνολικού μήκους 14.3 χιλιομέτρων. Η Ολλανδία ακολουθεί και η Τουρκία είναι η τρίτη χώρα με παραγγελίες σούπερ γιοτ να υπερβαίνει τα 3 χιλιόμετρα.
Ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλιο και η Γερμανία, με σημαντική αύξηση εργασιών στα ναυπηγεία της (22,8%), κυρίως χάρη στις εταιρείες Lürssen, Nobiskrug και Abeking & Rasmussen, οι οποίες έχουν αναλάβει γιοτ με μήκως μεγαλύτερο των 100 μέτρων. Εκρηκτική άνοδος και για τα Κινεζικά ναυπηγεία που είναι στην έβδομη θέση.
Η Ιταλική Azimut-Benetti, μητρική εταιρεία των σκαφών Azimut και Benetti, είναι για άλλη μια φορά ο πιο ενεργός κατασκευαστής σουπεργιοτ στον κόσμο, με 101 παραγγελίες υπό κατασκευή συνολικού ύψους άνω των 3,5 χιλιομέτρων – μια αύξηση κατά 4,1% από πέρυσι. Το ιταλικό ναυπηγείο Sanlorenzo είναι το πιο παραγωγικό για λογαριασμό ενός ενός εμπορικού σήματος παγκοσμίως, με παραγγελίες άνω του 13% σε σχέση με πέρσι.
Η ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ ΑΝΩ ΤΩΝ 40 ΜΕΤΡΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
ΑΠ΄ ΑΥΤΟ ΚΑΛΑ ΠΑΜΕ. ΣΕ ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ ΣΚΑΦΩΝ ΔΕΝ ΠΑΜΕ ΚΑΛΑ. ΑΡΧΙΣΑΜΕ ΝΑ ΤΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ.
Ελληνικών συμφερόντων είναι όχι μόνον ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος στον κόσμο αλλά και ο τρίτος μεγαλύτερος στόλος mega yachts και συγκεκριμένα θαλαμηγών μήκους άνω των 40 μέτρων.
Επιπλέον, οι ελληνικές θάλασσες είναι ο τέταρτος δημοφιλέστερος προορισμός των mega yachts παγκοσμίως, με άνω των 100 σκαφών μέσου μήκους 50 μέτρων να είναι παρόντα σε απόσταση δύο μιλίων από τις ελληνικές ακτές κάθε εβδομάδα του καλοκαιριού.
Στις παγκόσμιες κατατάξεις με τα μεγαλύτερα yachts του κόσμου φιγουράρουν αρκετά σκάφη ελληνικής ναυπήγησης είτε πρόκειται για τα «Atlantis I» και «Atlantis ΙΙ» που βγήκαν από τις σκάρες των ναυπηγείων Σκαραμαγκά επί εποχής ιδιοκτησίας Σταύρου Νιάρχου στις αρχές της δεκαετίας του 1970 είτε πρόκειται για το 85 μέτρων «O’Ptasia» που έπεσε στον νερό φέτος από ναυπηγεία στο Πέραμα συμφερόντων της ελληνικής εταιρείας Golden Yachts. Σκαριά εκατοντάδων εκατομμυρίων για μεγάλα «πορτοφόλια» που επιλέγουν το Αιγαίο και το Ιόνιο.
Η Knightfrank, ένας από τους κορυφαίους συμβούλους διαχείρισης περιουσίας ιδιωτών υψηλού εισοδήματος στην ετήσια έκθεσή της «The Wealth Report – 2018» στις θαλαμηγούς 40 μέτρων και άνω, κατατάσσει την Ελλάδα ως την τρίτη μεγαλύτερη χώρα ιδιοκτησίας σε απόλυτο αριθμό σκαφών μετά τη δεύτερη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες που βρίσκονται στην πρώτη θέση.
Το μέσο ελληνικών συμφερόντων mega yacht έχει μήκος 50 μέτρα και εκτόπισμα 598 τόνους ολικής χωρητικότητας (gt). To πλήθος των ελληνικής ιδιοκτησίας ή συμφερόντων τέτοιων θαλαμηγών, ανέρχεται στις 107. Επεται της χώρας μας το Ηνωμένο Βασίλειο με 96 θαλαμηγούς και η Σαουδική Αραβία με 54, αλλά πολύ μεγαλύτερα μήκη και εκτοπίσματα. Αμερικανικών συμφερόντων είναι 407 mega yachts και ρωσικών 168 με το μέσο μήκος τους στα 52 και 59 μέτρα αντιστοίχως.
Οι ελληνικές θάλασσες είναι οι τέταρτες πιο πολυσύχναστες από mega yachts διεθνώς έπειτα από αυτές των Ηνωμένων Πολιτειών, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Το στοιχείο αυτό εντόπισε το Bloomberg, που χρησιμοποιώντας το σύστημα εντοπισμού θέσεων (AIS) που τα περισσότερα εξ αυτών έχουν ενεργοποιημένο, βρήκε πως στην Ελλάδα σε τυχαίες περιόδους του καλοκαιριού, βρίσκονται τουλάχιστον εκατό θαλαμηγοί μέσου μήκους 51,7 μέτρων σε απόσταση δύο μιλίων από τις ακτές έναντι 200 στην Ιταλία, 147 στη Γαλλία και 143 στις ΗΠΑ. Μετά την τέταρτη θέση της Ελλάδας έπονται με μικρή διαφορά η Ισπανία και με μεγαλύτερη η Κροατία και το Μονακό.
Αθροιστικά τα 25 πιο ακριβά super yachts αξίζουν περισσότερα από 7,5 δισ. δολάρια εκτιμά η VesselsValue, συμβουλευτική εταιρεία που παρακολουθεί και αποτιμά τις αξίες του παγκόσμιου στόλου των εμπορικών πλοίων και πλέον και των μεγάλων πλοίων αναψυχής. Η βάση δεδομένων της περιλαμβάνει 6.245 super yachts, την αθροιστική αξία των οποίων υπολογίζει στα 77,3 δισ. δολάρια.
Οι έχοντες την κατάλληλη οικονομική επιφάνεια αγόρασαν ή παρήγγειλαν σε ναυπηγεία 300 super yachts κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2018 έναντι 250 ολόκληρο το 2017. Η αθροιστική αξία των super yachts που πωλήθηκαν πέρυσι ήταν 2,9 δισ. δολάρια, δηλαδή άνοδος κατά 21% από το 2016, σύμφωνα με τη Superyacht Intelligence Agency.
Ο λόγος για θαλαμηγούς που ως επί το πλείστον έχουν μήκος πάνω από 100 μέτρα, κοστίζουν δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια αλλά, συχνά, και δεκάδες εκατομμύρια ετησίως για να συντηρηθούν, ελλιμενιστούν και εφοδιαστούν με καύσιμα.
Το ακριβότερο super yacht στον κόσμο ανήκει, σύμφωνα με τη VesselsValue, στον Αλισέρ Ουσμάνοφ από το Ουζμπεκιστάν, ονομάζεται «Dilbar», έχει μήκος 156,07 μέτρα, ναυπηγήθηκε το 2016 και το κόστος του είχε ανέλθει στα 594 εκατ. δολάρια. Ακολουθεί αυτό του σουλτάνου του Ομάν, με εκτιμώμενο κόστος ναυπήγησης 518 εκατ. δολάρια. Ομως, όσο παλιώνουν αυτές οι θαλαμηγοί τόσο αυξάνεται το κόστος συντήρησής τους και τόσο μειώνεται η αξία μεταπώλησής τους. Αλλά αυτό δεν φαίνεται να πειράζει κανέναν από όλους εκείνους που δεν διστάζουν να παραγγείλουν σε ναυπηγεία σκάφη έναντι εκατοντάδων εκατομμυρίων.
Ο κανόνας, πάντως, θέλει το ετήσιο κόστος λειτουργίας ενός super yacht να προσεγγίζει το 10% του κόστους αγοράς του.
ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΟΜΩΣ ΤΟΥΣ ΠΙΕΖΕΙ ΝΑ ΤΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΟΥΝ.
Θαλαμηγός 95 μέτρων «χτίζεται» στο Πέραμα.
Μπορεί ο ελληνικός χειμώνας να είναι προ των πυλών, αλλά στο Πέραμα, στα ναυπηγεία της ελληνικής εταιρείας Golden Yachts, οι εργάτες μετάλλου έχουν αρχίσει να χτίζουν το μεγαλύτερο mega yacht που έχει ναυπηγηθεί εκεί. Πρόκειται για μια θαλαμηγό 95 μέτρων, η κατασκευή της οποίας ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες και είναι το πιο φιλόδοξο μέχρι στιγμής project γνωστό στους εργαζομένους και στην εταιρεία ως GY95.
Ηδη, η αμιγώς ελληνικών συμφερόντων Golden Yachts, έχει ναυπηγήσει ή μετασκευάσει ολικώς 14 θαλαμηγούς. Μεταξύ αυτών και το «O’Ptasia» που έπεσε στο νερό τον Απρίλιο και ολοκλήρωσε επιτυχώς τις δοκιμές του στη θάλασσα νωρίτερα το καλοκαίρι. Με μήκος 85 μέτρων και μέγιστο πλάτος 13,8 μέτρα και δυνατότητα πλεύσης με ταχύτητα 20 κόμβων που του παρέχει ένα ζεύγος κινητήρων Caterpillar 3516C των 3.386 ίππων παραμένει, μέχρι να καθελκυστεί το υπό κατασκευήν αδελφό του yacht, το μεγαλύτερο του στόλου της Golden Yachts.
Κοιτώντας το κάποιος δύσκολα θα πίστευε πως ένα τόσο επιβλητικό σκαρί προέρχεται από ελληνικά ναυπηγεία. Και όμως, η Golden Yachts όχι μόνον χτίζει ήδη ένα μεγαλύτερο αλλά έχει σχέδια και για θαλαμηγούς άνω των 100 μέτρων στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.
ΖΗΝΩΝ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Γαλλία: Ο Σαρκοζί θα δικαστεί για διαφθορά. Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ.
Για διαφθορά θα δικαστεί ο Νικολά Σαρκοζί που γίνεται ο πρώτος πρόεδρος της Δημοκρατίας που δικάζεται με αυτήν την κατηγορία.
Το Ποινικό Δικαστήριο του Παρισιού αποφάσισε ότι η δίκη για τη λεγόμενη υπόθεση των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων θα διεξαχθεί από τις 5 Οκτωβρίου.
Ο Σαρκοζί θεωρείται ύποπτος ότι επιχείρησε στις αρχές του 2014, μέσω του δικηγόρου του Τιερί Ερζόγκ, να αποσπάσει απόρρητες πληροφορίες από τον Ζιλμπέρ Αζιμπέρ, ανώτερο δικαστικό εκείνη την εποχή, στο πλαίσιο μιας διαδικασίας που τον αφορούσε με αντάλλαγμα μια ευμενή μετάθεση του Αζιμπέρ στο Μονακό.
Η δίκη για «διαφθορά» και «αθέμιτη άσκηση επιρροής» του Σαρκοζί, ο οποίος διετέλεσε αρχηγός του γαλλικού κράτους από το 2007 έως το 2012, θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 22 Οκτωβρίου μετά μια ενδιάμεση ακρόαση που ορίστηκε στις 17 του προσεχούς Ιουνίου.
Είναι πρωτόγνωρη στη Γαλλία η δίκη ενός προέδρου της για διαφθορά, παρότι ο προκάτοχος του Σαρκοζί, ο Ζακ Σιράκ, αντιμετώπισε επίσης προβλήματα με τη δικαιοσύνη. Το 2011 ήταν ο πρώτος πρόεδρος της Γαλλίας που καταδικαζόταν για «υπεξαίρεση δημοσίων πόρων» και «κατάχρηση της εμπιστοσύνης» σε μια υπόθεση με εικονικές θέσεις εργασίας στη Δημαρχία του Παρισιού τη δεκαετία του 1990, όταν ήταν δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας
Ζ.Π..